۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

دیدی جامع به طرح کلانشهر اراک

خبرگزاری مهر در گزارش مفصل خود در مورد کلانشهر شدن اراک در تعریف "کلانشهر" آورده است : "کلانشهر عنوانی است که در مورد شهرهای بزرگ و پرجمعیت به‌ کار می‌رود و معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل می شود".

نمی دانم این تعریف تا چه حد تخصصیست و یا از منابع تخصصی گرفته شده است اما نکته ای را در مورد "شهر اقماری" در تعریف مهر از کلانشهر به ذهن نگارنده آورده است.

برای کلانشهر شدن اراک الحاق سنجان و کرهرود به عنوان شهرهای اقماری شهر مرکزی اراک در نظر گرفته شده است. این دو شهر قبلا دو روستا بوده اند که چند سالی است به شهر تبدیل شده اند.

اگر نمی خواهیم که مسئله سنجان و کرهرود بار دیگر در سالهای آینده پیش بیاید و این دو شهر تا جایی پیش روند که مشخص نباشد مرز آنها با اراک کجاست و سپس آنها را به اراک ملحق کنیم باید دیدی جامع به تمام نقاط جمعیتی اطراف اراک داشته باشیم.

روستای مرزیجران که در چهار کیلومتری غرب اراک واقع شده است بر طبق آماری که وب سایت فرمانداری اراک منتشر کرده است بیش از 3 هزار نفر جمعیت دارد. این روستا یکی از همین مراکز جمعیتی نزدیک شهر اراک است که مطمئنا در دهه آینده یکی از شهرهای نزدیک اراک خواهد بود که مسئله سنجان و کرهرود در مورد این روستا نیز در صورت مدنظر قرار ندادن آن در طرح جامع کلانشهر اراک تکرار خواهد شد.

البته تاکید نگارنده بر همین مسئله نیست. روستای صالح آباد که اکنون دیگر کاملا در اراک قرار گرفته است نیز یکی از همین مراکز است. اگر چه شهرداری اراک پس از مدتها چند سالی است که خط اتوبوسرانی مسیر خیابان شهدا را تا این روستا گسترش داده است اما این روستائیان هنوز از خدمات دیگر شهرداری اراک و سازمانها و نهاد شهری اراک بی بهره اند و از طرفی اکنون روستای آنها دیگر بخشی از اراک است و از طرف دیگر نهادها و سازمانهای شهری بنا بر طرحهای مصوب خود نمی توانند این روستا را بخشی از شهر اراک قلمداد کنند.

ضروری است که هم به روستای صالح آباد که در نزدیکی بهشت زهرا واقع شده است در طرح کلانشهر اراک توجه شود و هم دیدی میان مدت نسبت به دیگر مراکز جمعیتی اطراف کلانشهر اراک در این طرح داشت تا طرحی جامع تدوین گردد و نیازی به تغییرات در آن برای دهه آینده نباشد. البته ذکر چند باره این نکته لازم است که مطالب گفته شده صرفا نگاشته یک شهروند دلسوز برای شهر خود است و الزاما دیدی تخصصی در مطالب وجود ندارد ولی سعی شده است مطالبی گفته شود که کاربردی باشد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

بچه جون هر نظری رو کپی نمی کنند تو وبلاگ ببین درست یا نه این نظر اراک خیلی با کلان شهر فاصله داره

بابک گفت...

دوست عزیز الان شهرهایی مانند کرمانشاه و ارومیه و همدان!!! جز کلانشهرها اعلام شدند. نمیدونم به این شهر ها رفتی یا نه ولی بنده که رفتم و دیدم نظر خودما نوشتم و بر اون راسخم. شما هم نظر خودت را داری که محترمه

ناشناس گفت...

به نظر من خيلي پيشتر از اينها بايد اراك به عنوان كلانشهر انتخاب مي شد.

شهر هايي مانند همدان و كرمانشاه ، از نظر توسعه شهري ، بيساز عقب تر از اراك هستند ، اما با اين حال ، زودتر از اراك به عنوان كلانشهر معرفي شده اند.

رشد شهر اراك در دو - سه سال اخير بسيار سريع بوده است و مطمئنا اين سرعت رشد در آينده هم ادامه خواهد داشت. ضمن اينكه شهر جديد امير كبير هم در نزديكي اراك در حال احداث است و اين خود امتيازي براي شهر اراك به حساب مي آيد چرا كه از تراكم جمعيت در شهر اراك مي كاهد و امكانات بيشتري در اختيار مردم اين شهر قرار مي گيرد.