۱۳۸۸ اسفند ۲۴, دوشنبه

روایت فریبا آباقری از شورای شهر اراک

عطر یاس: فریبا آباقری مرزیجرانی درباره نحوه حضور در شورای شهر اراک و عملکرد شورای سوم شهر اراک چنین روایت می کند:

روزی که کاندیدا شدم انتقادات بی شماری به حوزه شهری داشتم و با توجه به اینکه در لیست اصلاح طلبان بودم گمان می کردم بتوانیم با تیم هماهنگ تری وارد شورا شویم. ولی در عمل، این تنها من بودم که از تیم نه نفره اصلاح طلبان وارد شورا شدم. در این مدت، فراز و نشیب های بی شماری را از سر گذراندم، اما گمان می کنم تاکنون نهایت سعی خود را برای تحقق بخش عمده ای از شعارهایم انجام داده ام. می توانم بگویم شورای سوم علیرغم برخی اختلاف نظرها که در کار شورایی امری طبیعی است، به مراتب هماهنگ تر و تاثیرگذارتر از شوراهای اول و دوم در فرآیند توسعه شهری در اراک عمل کرده است.

شاید باید گفت انتظارات در حوزه شهری خیلی بیش از این است که انجام شده و تحقق این انتظارات با آنچه فعلا قادر به انجامش هستیم فاصله زیادی دارد.

مشکلات مالی که به دنبال برخی سیاست های دولت رکود ساخت و ساز را به همراه داشته است، تاثیر بسزایی در پایین آمدن درآمد شهرداری در دو سال اخیر داشته است، در حال حاضر شهرداری اراک بیش از ۲۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران شهرداری دارد و این رکود شاید مهمترین دلیل برای کاهش انجام پروژه های شهری و فعالیت در این حوزه باشد البته نباید مصوبات دولت و مجلس در حذف تعرفه های عوارضی و همچنین طرح های مختلف ارائه شده در کاهش اختیارات شورا و شهرداری توسط مجلس و دولت را از نظر دور داشت. به هر صورت شورای شهر در این تنگنا به خوبی توانسته است خود را با شرایط هماهنگ و کمتر آسیبی از شرایط فعلی ببیند و تغییرات صورت گرفته در شهر در طول این سه سال غیرقابل انکار است ... (برای خواندن ادامه مطلب بر روی گزینه زیر کلیک کنید)

 شهروندان باید بدانند که شورای شهر نیز قدم به قدم و یا حتی بسیار جلوتر از شهردار حرکت کرده است و با نظارت و سیاست گذاری برای شهردار راهبری را بر عهده داشته است. اگرچه باید اعتراف کنم که در خیلی از جاها نیز به دلیل خلاء های قانونی و سنگ اندازی های بیشمار در این میان نتوانستیم اهدافمان را محقق کنیم.

امروز پس از گذشت سه سال از شروع به کار شورای شهر سوم چند روگذر و زیرگذر که تنها یک گوشه از طرح بزرگراه ۵۵ متری است، ایجاد شده. زیباسازی که یکی از دغدغه های من بوده است تا حدودی در حال پیشرفت است. اصلاح معابر وتعریض خیابان شهید شیرودی انجام گرفته و تعریض خیابان شریعتی در دست اقدام است. طرح جامع میدان شهدا و منع عبور و مرور در مرکز شهر اراک تهیه شده و در حال تصویب در کارگروه استانی است. پارک های محله ای در نقاط مختلف شهر ایجاد شده است. شهرداری به سمت تخصصی شدن پیش رفته و ایجاد چندین سازمان در حوزه عمرانی، فرهنگی، خدمات شهری و مبلمان شهری گویای همین مسئله است.

وظایف فرهنگی و اجتماعی شهرداری که به فراموشی سپرده شده بود، احیا شد و شهرداری برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی همچون برگزاری جشن ها و مراسم و نصب نمادهای نوروزی را به بهترین شکل انجام داد. در نقاط مختلف حاشیه نشین اقدامات عمرانی و برنامه های کلان جهت تغییر بافت آن مناطق پایه ریزی شد و در حال حاضر در حال انجام است که به چند نمونه کوچک از آنها اشاره می کنم.
۱ـ تصویب پارک بزرگ کوهسار در منطقه فوتبال و برنامه ریزی جهت انجام چند طرح کلان در آن منطقه.
۲ـ انبوه سازی در منطقه باغ خلج و اصلاح معابر و خیابان ها و برنامه ریزی جهت نوسازی آن منطقه.
۳ـ الحاق منطقه ۹۰ هکتاری جنب چشمه موشک (کوی ولیعصر) و تهیه طرح مجتمع سازی در آن منطقه که تاثیر بسزایی در توسعه محله کوی ولیعصر و تغییرات ملموس در بافت فرهنگی آن منطقه خواهد داشت.
۴ـ الحاق منطقه پتوبافی شمس (همان منطقه بی نام و نشان) به شهر اراک و تهیه نقشه و همچنین اصلاح کاربری های آن منطقه.
۵ـ رایگان شدن عوارض صدور پروانه در مناطق بافت فرسوده و حاشیه نشین در جهت تشویق ساکنان این مناطق به نوسازی بافت های فرسوده.

البته این اقدامات تنها بخش کوچکی از انتظارات مردم این شهر است و شهر اراک با عقب افتادگی های بی شماری در حوزه شهری روبروست که البته همکاری مقامات استانی، نمایندگان استان در مجلس، هماهنگی شهردار با شورا، اختصاص بودجه های کلان، جذب سرمایه گذار و… در چگونگی پیشرفت امور و انجام پروژه های بزرگ شهری تاثیر بسزایی دارد.
حال اینکه چگونه حرکتی، در چه زمانی و به چه شکلی می تواند در این برهه از زمان در پیشبرد این جریان نقش بازی کند خود موضوعی است که باید بیش از این مجال به آن پرداخته شود.
در حال حاضر شهر اراک به حداقل سه پارکینگ عمومی، چند مجتمع تجاری در حواشی شهر، حداقل یک یا دو مجتمع تفریحی در سطح شهر و چند خانه فرهنگ به خصوص در نقاط حاشیه نشین احتیاج دارد.

اجرای طرح ۵۵ متری و اجرایی شدن طرح جامع حمل و نقل نیز از اولویت های اساسی در شهر اراک است که در صورت تحقق مقدار قابل توجه بودجه از محل طرح کاهش آلودگی هوا با کوشش نمایندگان شهر اراک در مجلس و همین طور تصمیم گیری جدی استاندار محترم تحقق یافتنی خواهد شد و اینها تنها می تواند بخشی از عقب افتادگی موجود در شهر اراک را حل نماید و محیطی قابل تحمل برای شهروندان این شهر فراهم کند. امیدوارم در سال آخر فعالیت در شورای سوم بتوانیم با انجام چند طرح اساسی دیگر در شهر رضایتمندی نسبی در همشهریان ایجاد کنیم.

در پایان، ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال جدید به همه همشهریان آرزو می کنم روزی رسد که شهروندان اراکی از زندگی در این شهر احساس رضایت کنند.

۲ نظر:

حبیب گفت...

سلام
آقا معضل درسته، نه معظل.

بابک گفت...

درود حبیب جان
واو به واو مطلبی که ذیلش نظرت را گذاشته بودی گشتم ولی کلمه ای که شما اشاره کرده بودید پیدا نکردم. در ضمن اولا تشکر می کنم از دقت شما دوست عزیز دوما بنده این مطلب را ننوشته ام و کار تحریریه ی عطر یاس است.
بدرود