۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

مرکزی استانی برخوردار که 21 درصد مردمش محتاج حمایتند!

اراک - مهر: براساس برآوردهای کشوری، استان مرکزی جزو استانهای برخوردار است اما مردم این استان از حداقل های زندگی برخوردار هستند و بر اساس آمارهای جدید بیش از 21 درصد مردم استان تحت حمایت نهادهای حمایتی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، این افراد، مردمی هستند که زیر چتر فقر گذران عمر را می نگردند و آرزوهای دست نیافته خود را در ذهن مرور می کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری استان مرکزی با انتشارآماری تصریح کرد: 21.5 درصد از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری این استان تحت پوشش مستمر و دائمی خدمات نهادهای حمایتی قرار دارند.

غلامرضا فتح آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک افزود: در ارزیابی صورت گرفته توسط اداره کل امور اجتماعی استانداری مرکزی، 10.9 درصد جمعیت استان زیر پوشش مستمر هستند و مابقی به صورت موردی از خدمات حمایتی بهره دارند.

وی افزود: شهرستان کمیجان با پوشش حمایتی 35.41 درصد جمعیت رتبه اول و شهرستان ساوه 13.44 جمعیت رتبه آخر را در خدمات نهادهای حمایتی دارند ... (ادامه مطلب را با کلیک بر روی گزینه زیر بخوانید)

مشکلات؛ اشتغال، صنعت و کشاورزی استان را تهدید می کند

برخورداری مردم استان به واسطه صنعتی و کشاورزی بودن استان است و گرچه صنعت رهاوردهای ناخوشایندی چون آلودگی هوا برای مردم داشته است اما به قول اراکی ها توانسته "آب باریکه ای" به مفهوم کانال رزق و روزی حلال برای مردم فراهم کند.

مشکلاتی که اکنون  برخی واحدهای صنعتی استان دارند و بعضا از واحدهای بزرگ صنعتی هستند و از سوی دیگر کم آبی در استان به خصوص در سال زراعی جاری تا الان زمینه های کاهش اشتغال وبه تبع آن برخورداری است که چاره  اندیشی مسئولان را می طلبد.

استان مرکزی دومین استان دارنده صنایع مادر است که بیشترین اشتغال صنعتی در این واحدهاست و هر مسئله ای که این واحدها را تهدید کند اشتغال استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

توجه به صنایع مادر توسط پیمانکاران داخلی به خصوص در بخش های دولتی، اصرار بر استفاده از توان داخلی برای پاسخگویی به نیاز داخل و تکیه بیشتر به صنایع داخلی تا خارجی ها و مسائلی از این دست می تواند ایستایی صنعت و اشتغال آن را تضمین کند و بی توجهی ها برابر افزایش بیکاری و فقر در استان است.

جمعیت استان مرکزی رو به پیری است

آمارهای رسمی در استان مرکزی حاکی از پیری جمعیت استان مرکزی است و این امر به خودی خود هشداری به مدیران استان است تا زمان غنیمت است زیرساختهای پیر شدن استان را فراهم کنند و از هم اکنون در اندیشه روزهایی باشند که جمعیت اکثرا پیر استان باید امکانات لازم برای گذران زندگی در این شرایط را داشته باشند.

ایجاد خانه های سالمند بر اساس استانداردها، توجه به سالمندان و ویژگی های آنان در توسعه شهری و امکانات شهری و تربیت کادر پرستاری مناسب و توسعه بیمه در بین همه مردم برای استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب از جمله کارهایی است که باید انجام داد.

فتح آبادی در این گفتگو با بیان اینکه 9 درصد از جمعیت استان مرکزی معادل 124 هزار و 254 نفر سالمند هستند، گفت: شاخص کشوری سالمندی بالای 60 سال، هفت درصد جمعیت است که آمار مذکور نشانگر پیر بودن جمعیت استان مرکزی است.

دبیر کارگروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی افزود: پیری جمعیت در برخی از شهرستان های استان تا نزدیک 17درصد رسیده و این مسئله ضرورت تقویت زیرساخت ها و امکانات رفاهی و درمانی مورد نیاز این قشر را دوچندان کرده است.

هشت درصد روستاییان و 98 درصد شهری های بیمه هستند

همچنین فتح آبادی گفت: بر اساس این ارزیابی، 98.45 درصد از جمعیت استان مرکزی زیر پوشش خدمات انواع بیمه ها هستند .

مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در ارزیابی انجام شده از 419 هزار و 184 نفر جمعیت روستایی استان مرکزی 44/8 درصد تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند که استقرار نیافتن نمایندگی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان در استان، فقدان ساز و کار اداری کارآمد و نبود بستر فرهنگی مناسب از جمله علل پایین بودن سطوح بیمه مذکور در منطقه است.

این مسئول تصریح کرد: بیش از 54 درصد مردم استان مرکزی معادل 751 هزار و 959 نفر تاکنون سهام عدالت دریافت کردند که شهرستان کمیجان با بیش از 82 درصد بیشترین و ساوه با 38 درصد کمترین تعداد دریافت کننده را شامل می شود.

ضرورت توسعه بیمه به عنوان مهمترین راهکار

در گفتگو با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که توسعه "بیمه" با اصلاح نواقص آن مهمترین راهکار برای ارتقاء سطح زندگی مردم است.

بیمه به عنوان ابزاری حمایتی بدون اینکه فرد به ارگانی وابسته شود می تواند زمینه حمایت از وی را فراهم کند و گرچه این امر نیز نیازمند اصلاح است با این حال می تواند پشتوانه ای مطمئن محسوب شود.

فتح آبادی در این باره توضیح داد: پوشش نامناسب بیمه ها در استان و ارزیابی شرایط معیشتی و اقتصادی مردم نشان می دهد که استان مرکزی نیازمند تقویت مدیریت اجتماعی به ویژه در حوزه رفاه و سلامت است.

فتح آبادی گفت: طبق مفاد 90 و 91 قانون برنامه چهارم توسعه، سهم مردم از هزینه های سلامت می بایست حداکثر 30 درصد باشد ولی اینک بیش از 60 درصد هزینه های سلامت از سوی مردم پرداخت می شود و تحمل این موضوع برای دهک های متوسط و پایین دشوار است.

وی افزود: تقویت زیرساخت های درمانی و مراکز فرهنگی و تفریحی با توجه به رشد پدیده سالمندی در استان اجتناب ناپذیر است و باید سیاستهای کالبدی در سند راهبردی برنامه پنجم توسعه برای این قشر تهیه شود.

هیچ نظری موجود نیست: