۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

طرح تفکیک زباله و مزایای آن


امروز که در حال بررسی اخبار در وب سایت یکی از خبرگزاریها بودم خبری توجهم را جلب کرد. رئیس شورای شهر همدان از صرفه جویی چندین میلیون تومانی جمع آوری زباله با اجرای طرح تفکیک زباله های این شهر خبر داده بود.

با توجه به یکسان بودن تقریبی جمعیت و سطح شهرهای همدان و اراک (اراک از نظر جمعیتی بزرگتر از همدان است – به دلیل مهاجرپذیر بودن اراک و مهاجرگریز بودن همدان و نرخ بالای رشد جمعیتی اراک که از متوسط کشوری بالاتر است - ولی از نظر اندازه همدان 2 هزار هکتار بزرگتر از اراک است) هزینه جمع آوری زباله در سطح این دو شهر نیز تقریبا یکی است.

بر طبق آمار در اراک روزانه بین 400 تا 500 تن زباله تولید می شود که حدود دو سوم این مقدار زباله تر و باقی آن خشک است.

در همدان طرح تفکیک زباله به تازگی شروع شده است که یکی از مزایای آن در بالا ذکر شد. در این شهر سطلهای زباله ای با سه ورودی مختلف قرار داده شده و بر روی هر ورودی یک نوع زباله (کاغذی – شیشه ای و پلاستیکی) مشخص شده است که باید در درون آن ریخته شود.

این طرح مطمئنا در صورت اجرا در اراک نیز مزایای مختلفی دارد که یکی از آنها همین کاهش هزینه جمع آوری زباله و تفکیک آن در محل جمع آوری و دفن یا بازیافت خواهد بود.

ای کاش روزی نیز این طرح در اراک ما اجرایی شود!.البته همانطور که در عکس بالا می بینید این طرح حتی در شهری کوچک مانند تنکابن نیز اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست: