۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

تصويب بازگشايي و احداث محور شهيد فردين پور


هفته نامه «نامه امیر»: كليات طرح بازگشايي و احداث محور شهيد فردين پور ( حدفاصل خيابان شيخ فضل‌اله نوري تا ادبجو ) از كش و قوس بسيار با راي موافق اكثريت اعضاي شورا به تصوبب رسيد و به عنوان تنها مصوبه جلسه رسمي 3 ساعته بيست و دوم فروردين ماه شوراي شهر اراك اعلام شد . اين در حالي بود كه اولويت بندي پروژه هاي عمراني مشاركتي شهرداري در سال جاري به عنوان دستور كار اين جلسه اعلام شده بود.

به گفته رئيس سازمان بهسازي و نو سازي شهرداري اراك ، اين پروژه توسط سازمان نو سازي به عنوان مجري و با مشاركت و اختصاص اعتبارات توسط شركت عمران مسكن وابسته به وزارت مسكن و شهر سازي و استانداري مركزي اجرا خواهد شد و براي بازگشايي و احداث اين معبر بالغ بر 90 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده كه 30 ميليارد ريال از آن از محل اعتبارات استاني ، 30 ميليارد ريال ريال توسط شركت مذكور و از محل اعتبارات طرح نو سازي بافت هاي فرسوده و 30 ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات شهرداري در نظر گرفته شده است .

صدور اين مصوبه در حالي صورت گرفت كه اكثريت اعضاي شورا بر نا مشخص بودن نحوه مشاركت شركت عمران مسكن و ضرورت ارائه توافق نامه مربوط به اجراي پروژه به شورا تاكيد داشتند .

اما رئيس سازمان بهسازي و نو سازي شهرداري اراك با اشاره به قرار گرفتن اين محور بين منطقه يك و بافت تاريخي شهر اراك گفت : از 83 واحد از املاك واقع در مسير اين پروژه تا كنون حدود 5 پلاك توسط شهرداري و شركت مذكور تملك و مميزي ما بقي املاك نيز در حال انجام است و بر اساس توافق انجام شده سهم 30 ميليارد ريالي شهرداري از كل اعتبارات طرح نيز در مواردي نظير آسفالت و جدول گذاري ، تهاتر و اجراي عمليات عمراني طرح هزينه خواهد شد .

محسن كمالي با تاكيد بر اينكه يارانه 30 ميليارد ريالي تخصيصي از سوي وزارت مسكن و به نمايندگي شركت مذكور بايد تا پايان خرداد ماه در اين طرح هزينه شود افزود : در صورت عدم استفاده از آن ، اين اعتبار به شهرهاي ديگر استان اختصاص خواهد يافت ضمن اينكه طبق پيش بيني انجام شده اميد واريم تا پايان نيمه اول سال جاري ، شاهد بهره برداري از اين طرح باشيم .

اما نائب رئيس شوراي شهر اراك نسبت به عدم ارائه گزارش توجيهي اجراي اين پروژه براي بررسي در كميسيون هاي مرتبط در شورا انتقاد كرد و گفت : بازگشايي و احداث اين محور نه تنها از مطالعات كارشناسي مشاور طرح تفصيلي اراك برخور دار نيست بلكه اطلاعات دقيقي از كاربري ها و املاك اين محدوده نيز وجود ندارد .

حسن احمدي افزود : يكي از موارد مبهم در اجراي اين پروژه ، مشخص نبودن چگونگي مشاركت شركت عمران مسكن در تملك املاك واقع در مسير طرح مي باشد و اينكه چه امتيازي به اين شركت داده خواهد شد نيز از موارد مبهم اجراي طرح مي‌باشد .

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز بر نامشخص بودن نحوه تملك و مشاركت اين شركت در بازگشايي معبر تاكيد كرد و گفت : بنا بر اظهارات حاضرين ، شركت عمران مسكن به ازاي تملك املاك واقع در مسير طرح كه ظاهرا قرار شده به صورت رايگان و بدون دريافت حتي يك ريال از شهرداري انجام شود مالكيت باقيمانده واحد هاي در حاشيه طرح پس از تملك را داشته باشد در حالي كه ارزش ريالي و ميزان املاك واقع در حاشيه نا مشخص است.

كاظمي اظهار داشت : براي جلوگيري از برخورد سليقه اي و تبعيض آميز در تملك املاك موجود در مسير طرح بايد نقشه اجرايي و طرح پروژه به شورا ارائه مي شد و ميزان سرمايه گذاري و سود آوري اين طرح نيز توسط شركت عمران مسكن از ديگر ابهامات اين پروژه مي باشد .فريبا آباقري عضو شورا نيز معتقد بود اعتبار 30 ميليارد ريالي اختصاص يافته از سوي دولت را شهرداري مي تواند به تنهايي دريافت و در طرح بازگشايي اين معبر هزينه كند و به شركت مذكور نبايد مجوز تملك و يا مالكيت مابقي املاك واقع در حاشيه طرح را داد.

هیچ نظری موجود نیست: