۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

4.9 درصد جمعیت استان مرکزی معلول است


خبرگزاری مهر: معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی گفت: بر اساس آمارهای مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کشور، 4.9 درصد از جمعیت استان مرکزی معلول بوده و از خدمات این نهاد حمایتی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، غلامرضا ونایی عصر شنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: از جمعیت یک میلیون و 350 هزار نفری استان مرکزی هم اینک 65 هزار نفر از خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی بهره مند هستند که از این تعداد 21 هزار و 164 نفر به صورت مستمر و مابقی به صورت موردی از خدمات قابل ارائه بهزیستی استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی برای ارائه خدمت بیشتر به افراد تحت پوشش خود با کمبود های مالی روبرو است اظهار داشت: کمکهای تحصیلی، کمک هزینه های دانش آموزی و دانشجویی، خدمات درمانی، بیمه های تکمیلی، کمک هزینه های پرستاری، خدمات توانبخشی، معافیت سربازی برای افراد واجد شرایط از جمله خدماتی است که در سال گذشته به افراد تحت پوشش بهزیستی در استان مرکزی ارائه شده است.

ونایی تعداد معلولین استان مرکزی را در مقایسه با میانگین کشوری پایین تر دانست و گفت: بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از افراد جامعه دارای معلولیت هستند که این میزان در ایران هفت درصد و در استان مرکزی 4.9 در صد است که این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به مباحث علمی، رعایت هنجارهای اجتماعی و مراقبت های درمانی در استان به منظور جلوگیری از بروز پدیده معلولیت در میان افراد دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی شایع ترین نوع معلولیت را در استان مرکزی معلولیت های جسمی و حرکتی عنوان کرد و اظهار داشت: تصادفات رانندگی، بیماری های ژنتیکی، مشکلات حین، قبل و پس از زایمان و مسمومیت های خاص از جمله علل بروز معلولیت های جسمی و حرکتی در میان معلولین استان مرکزی بوده است.

ونایی گفت: قرار گرفتن در مجاورت اشعه ایکس، سرخجه، ضربه به رحم، ناسازگاری های ژنتیکی، و ناسازگاری RH در دوران پیش از زایمان و نیز کمبود اکسیژن و عفونت های مادر در دوران زایمان و تصادفات، غرق شدگی، مننژیت و آنسفالیت در دوران پس از زایمان از دلایل عمده بروز معلولیت در ایران است.

هیچ نظری موجود نیست: