۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

كارت زرد سرمايه گذاران به اراك


گلايه مندی و پشيمانی سرمايه گذاران عمرانی از سرمايه گذاری در اراك و استان مركزی

هفته نامه «عطر یاس» - گروه جامعه، سپيده كاميانی: حمايت از سرمايه گذاري و سرمايه در كشورهاي توسعه يافته، يكي از عوامل اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي شود. صدور انواع ويزاهاي سرمايه گذاري، جذب سرمايه گذار، ارائه انواع خدمات رفاهي، معافيت هاي گمركي و مالياتي و ايجاد زيرساخت هاي سرمايه گذاري از سوي دولت ها نشانگر اين مهم است كه سرمايه گذار و جذب سرمايه هاي كم و زياد از كشورهاي كمتر توسعه يافته اصلي ترين استراتژي توسعه اين كشورهاست ...

برخی مطالب شماره جدید هفته نامه عطر یاس
... در كشور ما هم چند صباحي است كه جذب سرمايه گذار و حمايت از بخش خصوصي به شعار دولتمردان تبديل شده و حال اينكه در اين زمينه چقدر دولت ها موفق عمل كردند، موضوعي است كه نياز به بررسي بيشتر دارد.

قصه پرغصه جذب سرمايه گذار در استان مركزي و به ويژه اراك همان تراژدي غم انگيزي است كه مدت هاست گريبانگير اراكي ها شده است. اين تراژدي البته در حوزه شهري و نمايش جلوه شهري همراه با گره هاي كور آن براي عموم بيش از هر صحنه ديگري ملموس تر بوده است آنقدر كه گويا اين قصه جزئي از تاريخ اين شهر شده است. داستاني كه تنها هرازچندگاهي بازيگران آن تغيير مي كنند وگرنه داستان، همان داستان هميشگي است.

مديريت شهري و كادر آن همان بازيگراني هستند كه دائم در رفت و آمدند، اما داستان جذب سرمايه گذار كماكان ادامه دارد. غافل از اينكه اين قصه چقدر براي اراك و سرمايه گذاران خارجي مشتاق به سرمايه گذاري در اين شهر تلخ است. در همين خصوص كم نيستند سرمايه گذاران گلايه مندي كه از وضعيت موجود در استان و اراك ناراضي اند و يا از سرمايه گذاري در اين شهر پشيمان هستند.

به گفته برخي از آنها مهمترين مشكل اين استان كمبود و يا نبود اعتبار و پيچيدگي هاي سيكل قانوني است كه نه تنها تسهيلاتي را براي سرمايه گذار فراهم نمي كند، بلكه موانع دست و پا گيري را بر سر راه آنها نيز قرار مي دهد.

بنيان مولايي، سرمايه گذار اراكي:دليل عمده ركود سرمايه گذاري اوضاع مبهم اقتصادي جامعه است

بنيان مولايي نيز يكي از سرمايه گذاران اراكي است كه معتقد است نامعلوم بودن شرايط اقتصادي آتيه جامعه، كمبود اعتبارات دولتي و عدم بازگشت هزينه كردهاي سرمايه گذاران از سوي دولت نقش مهمي در عدم سرمايه گذاري دارد.

وي گفت: اين موضوع تنها متعلق به اراك و يا استان مركزي نيست اين مهم، موضوعي است كشوري كه تنها مي توان در خصوص آن گفت: زمين اقتصادي جامعه فعلي سخت است و شاخ سرمايه گذار در آن گير؛ به همين دليل سخن گفتن در چنين شرايطي چندان نتيجه اي در بر ندارد.

به گفته مولايي، ركود بازار اقتصاد در تمام حوزه ها و ملموس تر از همه ساخت و ساز و قفل شدن سيستم بانكي به عنوان شاخه هاي مهم اقتصادي سبب شده تا نه از سوي مسئولان و نه از سوي سرمايه گذار كاري همراه با ريسك صورت نگيرد. مگر آنكه ضمانت اجرايي داشته باشد.

وي گفت: در حال حاضر چاره اي جز صبر نيست تا شرايط اقتصادي به شرايط مطلوبي برگردد.

حمزه، سرمايه گذار اراكي: مسئولان شهري و عمراني برنامه اي براي جذب سرمايه گذار ندارند

حمزه، سرمايه گذار اراكي با بيان اين مطلب كه مسئولان شهري و عمراني برنامه اي براي جذب سرمايه گذار ندارند، گفت: سليقه اي كار كردن، بي برنامگي عمل كردن بي توجهي به طرح هاي مصوب شده شهر و باندي كار كردن و سياسي بازي در امور شهري از جمله مشكلاتي است كه استان مركزي و اراك را گريبانگير خود كرده است.

وي افزود: آن چه كه از شواهد امر پيداست، اين است كه در اراك مديران به جاي اينكه مجريان مصوبات و پيگيران طرح ها باشند، به دنبال تصويب طرح ها و مصوبات جديد هستند.

اين سرمايه گذار گفت: مشكل ديگر در اين شهر عدم نظارت كافي شوراي اسلامي شهر اراك بر عملكرد شهرداري است. متاسفانه شوراي اسلامي شهر اراك تنها به دنبال تغيير مديريت شهري است اما در خصوص سودآوري و تغييرات اقتصادي شهر تاكنون عملكرد خوبي نداشته است.

حمزه گفت: اراك يك روستاي بزرگي است كه هنوز گسترش نيافته است. وي گفت: از سوي ديگر نبود نيروي متخصص و پايين بودن معدل سواد نيروهاي شهرداري حتي در سطح معاونان آن يكي از دغدغه هاي سرمايه گذاران است.

حمزه اضافه كرد: ترجيح مي دهم در استان ديگري فعاليت داشته باشم هر چند اين موضع برخلاف ميل و عقيده ام است، اما مسئولان اين شهر با كسي كه قصد سرمايه گذاري دارد همكاري نمي كنند.

محمدي، سرمايه گذار اراكي:ديگر حاضر به سرمايه گذاري در اراك نيستم

محمدي، يكي از سرمايه گذاراني است كه قبل از اين قصد سرمايه گذاري در منطقه گردوي اراك را داشت. اما چندي پيش از سرمايه گذاري منصرف شد.

وي گفت: پيشنهاد داده بودم كه زمين هاي منطقه گردو را به طور كلي خريداري كنم تا بتوانم چند طرح بزرگ و اساسي را در آن پياده كنم. حتي براي انتقال بيمارستان امام خميني (ره) اراك نيز پيشنهاداتي داشتم اما در ازاي اين پيشنهاد زميني كوچك به من پيشنهاد شد كه تنها مي شد يك پروژه كوچك را در آن اجرا كرد.

محمدي، افزود: تاكنون طرح هاي بزرگي را از جمله باغ بهشت سعادت آباد و چندين پروژه بزرگ را در كشورهاي عربي از جمله دبي اجرا كردم اما تاكنون چنين برخوردي از مسئولان هيچ يك از اين شهرها و كشورها نديده بودم.

وي گفت: به نظر مي رسد كه مسئولان ارشد اراك اهل ريسك و انجام كارهاي بزرگ نيستند و اين موضوع نقطه ضعف بزرگي براي اين شهر است.

اميري، سرمايه گذار محلاتي:مسئولان به تعهداتشان عمل نمي كنند

اميري يكي از سرمايه گذاراني است كه اخيرا نيز پروژه اي را در شهرستان محلات پيگيري مي كند. وي درباره وضعيت سرمايه گذاري در اراك گفت: براي انجام يك پروژه در اراك و استان مركزي مي بايست هفت خوان رستم را طي كرد.

اميري افزود: متاسفانه سخنان مسئولان به شعار تبديل شده و هر كدام ساز خود را مي زنند. به گفته وي مسئولان به تعهداتشان عمل نمي كنند و سرمايه گذار را در كاغذ بازي و بروكراسي اداري رها مي كنند. همين موضوع سبب مي شود تا سرمايه گريزي نسبت به سرمايه گذاري سرعت بيشتري به خود گيرد و اين به ضرر استان و در نهايت اراك است.

معاون فني و عمراني شهرداري اراك:سرمايه گذاران ناراضي از مجراي قانوني عمل نكرده اند

معاون فني و عمراني شهرداري اراك با بيان اين مطلب كه آن دسته از سرمايه گذاراني كه نتوانستند پروژه اي را در اين شهر انجام دهند، از مجاري قانوني و صحيح عمل نكرده اند، گفت: اين درست است كه قوانين و مقررات دست و پا گيري در بحث جذب سرمايه گذار وجود دارد اما اين موضوع را نيز بايد پذيرفت كه اغلب سرمايه گذاران براي تسريع در امور خود به دنبال رابطه و واسطه هستند و بدين ترتيب دچار چالش مي شوند.

ابوالقاسم خراجي گفت: براي اين موضوع مي توان مثالي ذكر كرد و آن اينكه سرمايه گذار مي بايست براي انجام يك پروژه 30 درصد از كار را انجام دهد و هزينه كند. سپس از متولي امر توقع داشته باشد.

وي گفت: كم نيستند سرمايه گذاراني كه پس از انجام مراحل قانوني توانسته اند به راحتي در اين شهر سرمايه گذاري كنند و به سود خود نيز برسند.

هادي سعيدي، كارشناس شهري:مهمترين عامل سرمايه گريزي، عدم اعتماد سرمايه گذار است

سعيدي كارشناس شهري اراك و عضو سابق شوراي اسلامي شهر اراك با بيان اين مطلب كه مهمترين عامل سرمايه گريزي عدم اعتماد سرمايه گذاران به مسئولان شهري و به ويژه شهرداري است، گفت: اعتقاد من بر اين است كه شهرداري ها بيشتر به دنبال شعاري عمل كردن كارها و تبليغات ظاهري امور هستند.

وي گفت: سنگ اندازي مقابل پاي سرمايه گذاران، وجود قوانين سخت و ثقيل براي سرمايه گذاري و عدم باور گفته هاي مسئولان توسط سرمايه گذاران به دليل بي تعهدي مسئولان به آنها از جمله عواملي است كه حضور سرمايه گذار را در استان هايي مانند استان مركزي با مركزيت اراك كمرنگ كرده است.

به گفته اين كارشناس بيشترين هم و غم شهرداري ها در حال حاضر آسفالت ريزي خيابان ها و تهيه طرح هاي زيرگذر و روگذر است. هر چند كه اين موارد جزء خدمات و وظايف شهرداري هاست اما تنها معطوف شدن به اين امور شهر را از توسعه همه جانبه باز مي دارد.

سعيدي گفت: به نظر مي رسد تعريف نيازها مشخص شدن مسئوليت ها و تعهد به امور و به شهر محل زندگي مي توانند نگرش هاي زيادي را تغيير و شهر را توسعه دهد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر اراك:عدم وجود نيروي متخصص مهمترين عامل در عدم جذب سرمايه گذار است

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر اراك با بيان اين مطلب كه بزرگترين مشكل عدم جذب سرمايه گذاران عمراني و شهري در شهرداري است، گفت: از ابتداي كار در دوره سوم شوراي اسلامي شهر اراك تاكنون بارها به متخصص نبودن نيروهاي شهرداري اشاره كرده ام ولي متاسفانه كسي شنواي اين موضوع نبوده است.
منوچهر كاظمي در ادامه افزود: تا زماني كه نيروي متخصص وجود نداشته باشد، كار كارشناسي صورت نخواهد گرفت.

به گفته وي اگر نيروي متخصصي در شهرداري وجود داشت، تاكنون مي توانست مجموعه دقيقي از اطلاعات اراك تهيه و در اختيار سرمايه گذاران قرار دهد.

كاظمي اضافه كرد: هر چند كه اين موضوع و بحث جذب نيروهاي شهرداري و وضعيت نيروهاي فعلي در اين سازمان در جلسه كميسيون مالي و اداري شورا مطرح خواهد شد، اما پيشنهاد شورا به شهرداري اين است كه نسبت به جذب 200 نيروي متخصص اقدام كند، تا بتوان تغييراتي در اين خصوص لحاظ كرد در غير اين صورت وضعيت سرمايه گذاري در اراك با تهديد جدي مواجه خواهد شد.

وي گفت: در حال حاضر هيچ نوع اطلاعاتي از وضعيت كلي اراك همانند زمين هاي در اختيار شهرداري در دست نيست، چطور مي توان انتظار داشت كه سرمايه گذار بدون امكانات، اطلاعات و يا هر نوع تسهيلات ويژه ديگر وارد عرصه سرمايه گذاري در اين شهر شود.

عضو شوراي اسلامي شهر اراك:نه رشد و توسعه شهري به بخش صنعت كمك كرده و نه رشد صنعت به بخش شهري

عضو شوراي اسلامي شهر اراك با بيان اين مطلب كه اصولا در بخش خصوصي و فعاليت هاي اقتصادي كشور حضور اراك همچنان به عنوان حضوري كمرنگ ياد شده است، گفت: تا حل نشدن فعاليت بخش خصوصي و رفع موانع آن در حوزه اقتصادي نمي توان انتظار مثبتي در بخش توسعه سرمايه گذاري از بخش خصوصي داشت.

حسن احمدي، گفت: تشكيل سرمايه خصوصي و رشد آن در هر اقتصادي مستلزم پيدايش فضاي مناسب براي سرمايه گذاري است. بنابراين نهاد سازي ها، فرآيندسازي ها و سياست گذاري ها را بايد به گونه اي تنظيم كرد كه ساختار انگيزشي مناسبي را براي انجام سرمايه گذاري ها و مشاركت گسترده بخش غيردولتي در اقتصاد كشور فراهم كرد.

وي گفت: سازماندهي اقتصادي كشور در دو دهه اخير به نحوي بوده كه عملا موجب بيرون رانده شدن بخش خصوصي از فعاليت هاي توليدي و سوق دادن اين بخش به فعاليت هاي تجاري زود بازده و خروج سرمايه از كشور گرديده است.

وي افزود: توسعه سرمايه گذاري خصوصي بدون ثبات سياسي و اصلاح ساختار اقتصادي امري ممتنع است. چرا كه ثبات سياسي هم از سياست هاي خارجي و داخلي كشور تاثير مي گيرد.
وي افزود: ايجاد فضاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي براي جلب مشاركت و گسترش بخش خصوصي از طريق ايجاد نظم حقوقي و نهادي معطوف به رشد و توليد اصل انگيزه، كسب سود و گذراندن قوانين و اصلاح مقررات معطوف به آزادي، مبادلات در بازارهاي سرمايه كالاها با حداقل محدوديت هاي كنترلي دولت و همچنين پذيرش اصول رقابت و سازوكار بازار در فعاليت ها و پذيرش نظم و انضباط مالي و برنامه اي همين طور شفاف سازي تصميمات و اقدامات مسئولان اجرايي، قوانين و اقدامات موضوعه همراه با ايجاد حفظ و استقلال قضايي در امور داوري و كوچك كردن تدريجي سازمان اجرايي و مداخله گر دولت در اقتصاد ملي و كاستن تدريجي سهم دولت از برداشت توليد ملي و امكانات موجود، حذف دستگاه هاي موازي با كاركردهاي مشابه، رقابتي كردن فعاليت هاي بانكداري و بيمه، ايجاد شرايط مساوي براي واحدهاي توليدي، بازرگاني بخش خصوصي با بخش دولتي مهمترين شرايط براي رفع موانع سرمايه گذاري و توسعه بخش خصوصي مي باشد.

احمدي با اشاره به موانع عدم حضور بخش خصوصي در فعاليت هاي اقتصادي گفت: در اراك عليرغم صنعتي بودن نه رشد و توسعه صنعت به رشد و توسعه شهري كمك كرده است و نه رشد و توسعه شهري به بخش صنعت. از سوي ديگر عليرغم اينكه اراك از وجود دانشگاه هاي متعدد برخوردار است، اين بخش نيز عملا بر هر دو بخش توسعه شهري و صنعت كمترين تاثير داشته و دارد و اصولا سه ضلع مثلث توسعه يافتگي در اراك يعني صنعت، دانشگاه و مديريت شهري از يكديگر مجزا عمل كرده و بهره اي براي هم نداشته اند.

وي گفت: نبود مديريت واحد شهري، وجود قوانين دست و پا گير و پيچيده اداري، شفاف نبودن تصميمات و اقدامات مسئولان، عدم بازگشت سرمايه، عدم مديريت علمي، در زمينه جذب و ارائه راهكارهاي اجرايي و دخالت امور سياسي در امور اجرايي و سرمايه گذاري از جمله عوامل موثري هستند كه در اراك موجبات عدم سرمايه گذاري را پديد آورده است.

اين عضو شوراي شهر اراك تصريح كرد: شهرداري اراك كه متاثر از اين عوامل نبوده و نيست، مي تواند با تشكيل واحدي مستقل از قسمت هاي اجرايي شهرداري به عنوان دفتر جذب سرمايه گذاران و با ارائه طرح ها و اقدامات اقتصادي شهرداري به طور شفاف و همچنين تدوين تصميمات و راهكارهاي صحيح و شرايط روان و ايجاد رقابت و خروج از تصدي گري آن هم با استفاده از نيروهاي مجرب، تحصيلكرده و معتمد به تقويت اين بخش كمك كند.

***
سرمايه گذاري و حمايت از سرمايه گذار همواره به عنوان مسئله اي مهم براي جذب توريست و توسعه شهرها مطرح بوده كه مي بايست مورد توجه مسئولان ارشد استان قرار گيرد و بي ترديد يكي از اهداف سرمايه گذاري در شهرها اشتغالزايي است كه به گفته كارشناسان امر جزء اهداف اصلي ايجاد پروژه در سطح شهرهاست.

اما با روندي كه در حال حاضر در سطح شهرها و استان ها طي مي شود، به نظر مي رسد كه وضعيت سرمايه گذاري نه تنها رو به افول رفته بلكه جهت معكوس به خود مي گيرد.
از آن جهت كه سرمايه گذاران ترجيح خواهند داد كه سرمايه گذار، سرمايه خود را به جاي سرمايه گذاري در امور عمراني در امور ديگري هر چند در سطوح پايين تر هزينه كنند و بدين ترتيب ديگر شاهد توسعه استان از اين طريق نخواهيم بود. 

هیچ نظری موجود نیست: