نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی طی بازدیدی از دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، در خصوص مسائل مختلف حوزه انتخابی خود و مسائل مختلف استانی و ملی با خبرنگاران ایسنا به گفتوگو پرداخت.
مشروح گفتوگوی صورت گرفته با عباس رجائی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب به شرح زیر است ...
-آقای رجائی این روزها بحثی در رابطه با انتخاب شما به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مطرح شده؛ چقدر طرح چنین موضوعی جدی بوده است؟
فعلا چنین چیزی را خبر ندارم. پس در مورد آن اظهار نظر نمیکنم.
-استیضاح وزیر کشاورزی از جمله موضوعاتی است که هر از چند گاهی در رسانهها مطرح میشود؛ به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، چه صحبتی در این رابطه دارید؟
هنوز استیضاح وزیر جهادکشاورزی در صحن علنی اعلام وصول نشده و چون اعلام وصول نشده است، اظهار نظر در مورد آن امکان پذیر نیست. چون باید استیضاح کنندگان مشخص باشند تا بتوان اظهارنظر مشخصی در رابطه با این موضوع انجام داد.
- چگونگی پیگیری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به یکی از مسائل مهم شهر اراک تبدیل شده است؛ شما هم در صحبتهایی که قبلا داشتهاید این موضوع را از اولویتهای کاری خود عنوان کردهاید؛ چرا و به چه دلیل شاهد عدم تحقق اهداف پیشبینی شده از این طرح هستیم؟
بعد از چالشهای زیادی که برای تهیه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک وجود داشت، خوشبختانه سرانجام 2 سال پیش این طرح در دولت به تصویب رسید؛ برنامه هم این بود که وقتی این طرح به تصویب میرسد بتواند فرآیند اجرایی پیدا کند. آن زمان طرح 5 ساله دیده شد و قرار بود حداقل سالی 50 میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص پیدا کند تا این طرح اجرایی شود اما، به لحاظ اینکه اعتبارات تخصیص یافته به میزان 50 میلیارد تومان در سال نبود، ما عملا نتوانستیم آن طرح را به گونهای پیش ببریم که بگوییم 5 ساله است؛ الان با این شرایطی که است، قطعا بیش از 5 سال طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک دنبال خواهد شد و فکر میکنیم مدل نگاه به بحث آلودگی هوای اراک باید عوض شود. البته فارغ از مباحث مربوط به این طرح، پیگیریهای زیادی در خصوص کاهش آلودگی هوای اراک صورت گرفته است. کانونهای آلودگی جدی که داشتیم یکی مسئله آلومینیوم بود که خوشبختانه طرح 110 هزار تنی آلومینیوم به بهرهبرداری رسیده و طبق قانون و مقررات بایستی کارخانه قدیم از مدار خارج شود؛ کارهایی هم در این ر استا توسط دادستانی انجام شده و پیشبینی ما این است که بهزودی مسئله آلومینیوم تمام شود. کانونهای آلودگی دیگری از جمله نیروگاه شازند هم در اراک وجود دارد که با شرایط امروز نمیتوانیم صددرصد بگوییم که این نیروگاه گازسوز خواهد شد اما، بر اساس قولهایی که هم وزارت نیرو و هم وزارت نفت دادهاند، پیشبینی میشود میزان مصرف گاز در این نیروگاه افزایش پیدا کند و آمارها هم نشان میدهد بالای 60 درصد در نیروگاه شازند گاز مصرف شده است اما، در هر صورت این یک نقیصه است که باید به سرعت حل و فصل شود؛ متاسفانه برخی عناصر تاثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان در پیگیری این مشکل مانع میشوند که توصیه من به این دوستان این است که آنها به جای مانع شدن، همراه شوند. چون بعضیها نگاه نقطهای و منطقهای دارند در صورتی که مسئله آلودگی، مسئلهای جهانی است لذا، ما باید نگاهمان فراتر از نقطهای و منطقهای باشد. آلودگی چه برای نیروگاه شازند در محدوده خودش باشد و چه برای استان باشد، تفاوتی نمیکند و بایستی در هر حالت رفع آلودگی صورت بگیرد و نگاه ما باید نگاه بلندتری باشد. انتظار داریم این عزیزان هم همراهی کنند ولی در هر صورت این نقطه و کانون آلودگی همچنان وجود دارد. یک بخش آلودگی هوای اراک هم در ارتباط با ذرات معلق است که در این رابطه پروژههایی برای حوزه کویر میقان طراحی شده که اولا سهم آب مباحث زیست محیطی این تالاب کم شده بود که خوشبختانه با برنامهریزیهای صورت گرفته در حال تامین شدن است. یک مقدار کارهای فضای سبز در آنجا مطرح است و یک بحث هم در رابطه با آلودگی خودروها است که به دلیل کاهش سرعت حمل و نقل این آلودگی را داریم. برخی پروژههای شهری هم مطرح است که اینها به مرور در حال انجام شدن است. بوستانهای شهری، بازگشایی معابر و علاوه بر آنها گازسوز کردن خودروها از آن جمله است. امروز حدود 8 محل ارائه گاز CNG جدید را در حال ساخت داریم که بر اساس قول داده شده این جایگاهها تا پایان امسال در شهر اراک به بهرهبرداری خواهد رسید. فکر میکنم که اگر مجموعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و پایگاههای CNG و سایر موضوعاتی که در ارتباط با آلودگی هوای اراک مطرح است دنبال شود، میتوانیم بگوییم قدری از آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را دنبال کردهایم. از طرفی تلاش بر این بوده تا عدد بودجهای طرح کاهش آلودگی هوای اراک را افزایش بدهیم که امسال حدود 10 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته که امیدواریم از محل مازاد درآمد استان هم سهمی به این طرح اختصاص یابد و سرعت این کار را بالا ببریم. ولی در مجموع قطعا چون بودجه طرح تامین نمیشود، از روند اجرای طرح رضایت کافی را نداریم. البته تامین منابع مالی مشکل اصلی کند بودن پیشرفت طرح است. به اعتقاد ما حال که طرح تصویب و بودجه سالیانهای برای اجرای آن مشخص شده است، باید اجرا شود ولی مشکلات بودجهای مانع این اجرای طرح شده که امیدواریم با هدفمند کردن یارانهها و تغییر در شرایط بودجهریزی کشور بتوانیم در سالهای آینده بودجه طرح کاهش آلودگی هوای اراک را بیشتر کنیم.
-برخی منتقدان اعتقاد دارند شهرهای کمیجان و خنداب زیر سایه شهر اراک قرار دارند و در شهرهایی چون شازند، ساوه، خمین و محلات که نمایندگان مستقلی دارند، نمایندگان بیشتر پیگیر مسائل و مشکلات منطقه هستند. عدهای دیگر هم اعتقاد دارند تعداد نمایندگان حوزه شهرستانهای اراک، کمیجان و خنداب باید افزایش یابد؛ چا صحبتی در این رابطه دارید؟
اینکه بگوییم سرویسرسانی خوبی توسط نمایندگان به دو شهرستان کمیجان و خنداب انجام نمیشود را تکذیب میکنم. چون ما به اندازه کافی مستنداتی داریم که به مسائل این شهرستانها پرداخته شده است و پیگیریهای لازم صورت گرفته است. کمیجان و خنداب شهرستانهایی هستند که حوزه روستایی آنها بیشتر از حوزه شهری است و حضور در روستاها و بررسی مشکلات را انجام دادیم و این حرف را حداقل در مورد خودم تکذیب میکنم، اما اینکه آیا شهرستانهای اراک، کمیجان و خنداب ظرفیت این را دارند که نمایندگان بیشتری داشته باشند را قبول دارم و چنین ظرفیتی وجود دارد. انتظار داریم شرایط به سمت و سویی برود که ما در این منطقه یک نماینده را بتوانیم برای دور بعد اضافه کنیم.
-برخیها زیرساختهای شهر اراک برای مرکز استان شدن را نامناسب میدانند. نظر شما در این رابطه چیست؟
من طرحی تحت عنوان پروژههای دهه پیشرفت و عدالت را در شورای برنامهریزی و توسعه استان مطرح کردم که اعتقادم این بود که پروژههای اراک باید آنقدر بزرگ و تاثیرگذار باشد که بتواند تحولات جدی را در شهر اراک و استان ایجاد کند و ما بتوانیم از محل صندوق ملی توسعه که در برنامه پنجم مطرح است، اوراق مشارکت و همچنین اعتبارات فاینانس بینالمللی برای آنها اعتبار بگیریم و تحولات جدی را انجام دهیم؛ شهر اراک اگر به صورت عادی و خوب اداره شود، حداقل 250 میلیارد تومان در سال اعتبار عمرانی نیاز دارد در صورتی که مجموع اعتبارات عمرانی شهرداری اراک برای هر سال حدود 40 میلیارد تومان است؛ این بدان معنا است که هیچ وقت نمیتوان با این اعتبار شاهد تحولات جدی برای مباحث عمرانی شهر اراک بود. از طرفی مشارکت مردم هم مهم است که بتوانیم مشارکت خوبی از مردم داشته باشیم. باید پروژههایی را دنبال کنیم که هم ایجاد درآمد بکند و هم اینکه شهرداری وارد کارهای بزرگ شود. پیشبینی که ما الان داریم این است که با تمهیدات اندیشیده شده یک کارهای جدی صورت بگیرد. مثلا یکی از موضوعاتی که هم از طریق بنیاد آفتاب و هم شهرداری پیگیری کردیم، قرار است 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت طراحی شود که شهرداری اراک میتواند این اوراق را به فروش برساند و اگر محقق شود، میتواند یک تحولی را در بخشی از کارها از جمله اجرای بلوار 55 متری اراک ایجاد کند. کارهای خوبی هم در سطح شهر شروع شده که فکر میکنیم مشکل بسیاری از کارهای بزرگ مباحث درآمدی است و بایستی به نوعی برای درآمدزایی شهر اراک فکر جدی صورت گیرد.
-عدهای اعتقاد دارند که انسجام لازم در بین نمایندگان استان وجود ندارد، این موضوع را تا چه حد قبول دارید؟
نمیگوییم نمایندگان با هم تعامل ندارند. ما میگوییم نگاه نماینده باید نگاه ملی باشد؛ جایگاه، جایگاهی نیست که به مسائل ریز منطقه نگاه کنیم. برخی مواقع شاید لازم باشد ما برای منافع بزرگ مباحث منطقهای را فدا کنیم. متاسفانه برخی دوستان نگاهشان صرفا منطقهای است و این مسئله در مسائل اساسی استان انحراف ایجاد میکند و فکر میکنم به نفع استان نباشد. این موضوع را در شهرستان شدن فراهان هم دیدیم که برخی دوستان یک منفعت ملی را فدای منفعت منطقهای کردند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر