۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

سریال دنبال دار 8 نامه!


مهر - سید هادی کسایی زاده: در حالی بیش از یکسال از دستور رئیس دولت برای رفع مشکلات کارگران کارخانه آلومینیوم سازی اراک و عقد قرارداد با آنان گذشته است که هنوز اداره کار استان مرکزی و کارخانه اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی تضعیع حقوق پرسنل و کارگران یکی از پیمانکاریهای کارخانه آلومینیوم سازی اراک (گلنوش فجر) در آغاز سال 88 ، کارگران این شرکت در سفر استانی هئیت دولت به استان مرکزی و همچنین ارسال نامه به دفتر ریاست جمهوری شکوائیه تنظیم کرده مبنی بر اینکه با گذشت چندین سال فعالیت در کارخانه هنوز قرارداد مستقیم فی مابین کارگر و کارفرما (کارخانه آلومینیوم سازی اراک) منعقد نشده است.

دفتر ریاست جمهوری پس از دریافت نامه طی نامه ای از سرپرست اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت وزرات کار خواست تا موضوع را بررسی کند.

سرپرست اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت پیرو نامه اداره کل رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری در تاریخ 16 فروردین ماه سال 88 از رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان مرکزی خواست تا بازرسی و تحقیقات لازم از این کارخانه و وضعیت کارگران به عمل آید.


پس از گذشت یک ماه اداره کار استان مرکزی پاسخی به نامه مذکور نداده و دوباره متن نامه قبلی از سوی وزارت کار به اداره کار استان مرکزی ارسال شد.

تا اینکه بالاخره سرپرست اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت وزارت کار به رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان مرکزی ابلاغ کرد که این کارگران بر اساس مصوبه 77961ت30006 تاریخ 17/5/87 مشمول قرارداد مستقیم با کارخانه می شوند.

در ادامه در پی تعلل اداره کار استان مرکزی و پیگیریهای کارگران، این بار شخص روح الله بیات رئیس اداره بررسی شکایات ریاست جمهوری طی نامه ای به مدیرکل نظارت بر نظامهای جبران خدمت وزارت کار دستورعقد قرارداد این کارگران را صادر کرد.

بالاخره اداره کار استان مرکزی پس از مدت سه ماه نامه ای به شرکت ایرالکو نوشته و از آنها می خواهد تا با کارگران شرکت کلنوش فجر قرارداد مستقیم منعقد کند.

همچنین نامه ای هم به مدیرعامل کارخانه آلومینیوم سازی اراک ارسال کرده و بر اساس مکاتبات و دستورات دفتر ریاست جمهوری و وزارت کار از مدیرعامل می خواهد هر چه زودتر قرارداد این کارگران منعقد کند.

در این میان، کارگران شرکت گلنوش فجر آلومینیوم سازی اراک پس از یک سال بازهم به ریاست جمهوری نامه نوشتند و این بار دفتر ریاست جمهوری بازهم به وزارت کار تاکید کرد که نتیجه کار چه شد اما پاسخ قطعی از این وزارتخانه شنیده نشد.

یکی از کارگران این شرکت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری دو نفر از کارگران به دلیل اعتراض و پیگیری نامه های ریاست جمهوری برای عقد قرارداد مستقیم اخراج شده اند.

وی افزود: وضعیت کارگران شرکت گلنوش فجر آلومینیوم سازی اراک به علت تماس مستقیم با آلودگیهای موجود از بخار مواد مذاب در شرایط نامطلوبی قرار دارند به نحوی که هیچگونه ماسکی به کارگران داده نشده است و حتی سهمیه مواد شوینده هم نداریم.

کارگر کارخانه آلومینیوم سازی اراک گفت: حتی برای رفتن به ساختمان مرکزی توبیخ و اخراج می شویم چه رسد به اینکه مشکلات خود را به مدیرعامل جدید کارخانه منعکس کنیم.

وی اظهار داشت: کارگران اضافه کاری و سختی کار ندارند و برای امرار معاش مجبورند دو شیفت صبح از ساعت هفت تا 11 شب کار کنند تا بتوانند حقوق 600 هزار تومانی داشته باشند و الا حقوقشان همان 320 هزار تومان است.

هیچ نظری موجود نیست: