۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

مسئولان جسارت اجرای طرح بزرگراه امیر کبیر اراک را ندارند!


هفته نامه «عطر یاس»- گروه جامعه، مريم عرفانيان: طرح 55 متري يكي از مهمترين طرح هاي عمراني اراك است كه هرازچندگاهي اجراي آن در سطح شهر اراك مطرح مي شود و بسياري از ساكنان پلاك هاي قرار گرفته در اين محور را نسبت به موضوعي كه 6 سال قدمت دارد، حساس مي كند. 55 متري يا بزرگراه اميركبير طرحي است كه بسياري آن را پروژه نواب اراك مي دانستند، طرحي كه مي توانست اراك را زيبا شهري كند كه توسعه در آن موج مي زد اما ...

اما با وجود همه اين محسنات تنها اندكي دلهره، تحفه ساكنان اين طرح بوده است گاهي سخن از اين مسئله به ميان مي آيد كه اين طرح اجرا مي شود، قيمت زمين ها پايين مي آيد وگاهي عده اي مي گويند طرح اجرا نمي شود و باز قيمت ها بالا مي رود واين نوسان و ركود باعث شده كه ساكنان آن در كلاف سردرگمي اجرا يا عدم اجراي اين طرح باقي بمانند. به هر حال پس از مدت ها اكنون در طرح 55 متري سخن از حذف حريم است. مسئله اي كه بسياري از سرمايه گذاران را مبهوت كرده است، 55 متري بدون حريم. شايد عدم وجود اعتبارات سبب شده كه اين حريم حذف شود و يا سياست كلي مسئولان بر اين امر صحه گذاشته است.


برخی مطالب شماره جدید عطر یاس
يكي از شهروندان اراكي: بابت قرار گرفتن خانه ام در مسير طرح، ضرر و زياني ديده ام كه فكر نمي كنم در طول عمرم بتوانم آن را جبران كنم

خليلي يكي از شهرونداني كه منزلش در محور طرح 55 متري قرار دارد، در اين باره گفت: ما مخالفتي با اجراي چنين طرح هايي در سطح شهر اراك نداريم چرا كه موافق توسعه شهر هستيم، اما به شرط آنكه در بازه زماني كه مشخص شده است، اجرايي شود. وي افزود: تا آنجايي كه اطلاع دارم مدت اجراي قانوني اين طرح گذشته از اين رو طبق قانون، اجراي آن بايد منتفي شود.

وي اظهار داشت: چند سال قبل به دليل اينكه فرزندانم مالك واحد مسكوني شوند، تصميم گرفتم اين خانه را شريك شوم و ساخت و ساز كنم، بعد از انجام مقدمات وقتي به شهرداري مراجعه كردم، گفتند كه منزل من در محور طرح 55 متري قرار دارد. بابت اين مسئله من ضرر و زياني ديدم كه فكر نمي كنم در طول عمرم بتوانم آن را جبران كنم. وي گفت: افراد زيادي را در اين مسير مي شناسم كه خانه هايشان نياز به بازسازي دارد، اما بيش از 5 سال است كه سرمايه اوليشان معلق مانده و حتي تعدادي از اين افراد نتوانستند سرانجام اين طرح را شاهد باشند.

اعضاي شوراي شهر چه جوابي براي مردم دارند؟

اين شهروند اراكي گفت: به نظر من در اين مدت طولاني هنوز شهرداري و شوراي اسلامي شهر نتوانسته اند به يك نتيجه قطعي دست يابند و تكليف مردم را مشخص كنند. در اين مدت عده اي از اعضاي شوراي شهر مي گفتند اين طرح اجرا مي شود و عده اي ديگر مي گفتند قابل اجرا نيست و پس از گذشت سال ها هنوز نمي دانيم اين طرح اجرا مي شود يا خير؟

وي تصريح كرد: عدم به موقع اجراي طرح، خسارت مالي و رواني بسياري را براي شهروندان به وجود آورده، اعضاي شوراي شهر چه جوابي براي مردم دارند؟ خانواده هايي كه در اين مسير هستند حتي نمي دانند كه بايد فاضلابي كه هزينه اش را پرداخت كرده اند و حق خروجش را دارند وصل كنند يا نه؟ منزلشان را نقاشي كنند يا خير؟
ايزوگام پشت بام را كامل تعمير كنند يا جزئي و خيلي موارد ديگر.

مسئولان اين استان، جسارت اجراي طرح 55 متري را ندارند

خليلي افزود: چرا مسئولان تصميم نهايي نمي گيرند. همه ما مي دانيم زمان اجراي طرح تمام شده، مردم بايد از بلاتكليفي نجات پيدا كنند. من فكر مي كنم مسئولان اين استان، جسارت انجام اين كار را ندارند. من دوست ندارم خانه اي را كه در آن متولد شده ام و تا الان ساكن آنجا هستم از دست بدهم، اما اگر قرار است طرحي اجرا شود، نمي خواهم جلوي طرح بايستم و اگر مسئولان آنقدر توانايي دارند طرح را اجرا كنند. وي گفت: چند سال ديگر بايد صبر كنيم كه سرانجام اجراي اين طرح مشخص شود يا نشود. آيا عدم اجراي اين طرح، هدفمند بوده يا اينكه جسارت انجام اين كار را نداشته اند؟ وي در مورد انتشار اخبار مبني بر حذف حريم گفت: من فكر مي كنم سال هاست كه حريم را برداشته اند، چرا كه اجازه ساخت و ساز به برخي از افراد كه در حريم هستند، داده شده و ساختمان هاي چند طبقه اي ساخته شده است.

كارشناس مسائل شهري: بهتر است حريم را برداشته و طرح را نيز حذف كنند تا تكليف مردم روشن شود

يكي از كارشناسان مسائل شهري نيز در مورد وضعيت حريم55 متري اظهار داشت: بهتر است حريم را بردارند و طرح را نيز حذف كنند، تا تكليف مردم روشن شود. اگر مسئولان جسارت انجام طرح 55 متري را ندارند، مردم نبايد ضرر آن را بپردازند. پس ازگذشت 7 سال شهروندان اراكي همچنان بلاتكليفند.

وي گفت: طرح 55 متري بدون حريم معنا ندارد، زماني بدون حريم ارزش دارد كه شهرداري پول زيادي داشته و نيازي به كمك سرمايه گذار نباشد. اما شهرداري نه اين امكان را دارد، نه شوراي شهر اين توان را و نه شهر آنقدر پولدار است كه بدون نياز به حريم، خيابان هايش آزاد شود. حريم 5/22 متر از طرفين لازم است چرا كه سرمايه گذار يا شهرداري از محل درآمدهاي آن شهر را مي سازد، مي توان گفت در صورت حذف حريم، طرح نيز حذف مي شود و طرح 55 متري نيز به سرنوشت پروژه ميدان شهدا دچار خواهد شد.

با حذف حريم مشكل 55 متري برطرف نخواهدشد

اين كارشناس شهري افزود: متاسفانه مشكل مديريت شهري در اراك به چشم مي خورد. فضاي موجود به فضايي تبديل شده كه همديگر را زير سوال مي برند و تخريب مي كنند، با اين وضعيت نمي توان كار كرد. وي گفت: با حذف حريم، مشكل 55 متري برطرف نخواهد شد و تنها مزيت آن ساخت و ساز و خريد و فروش است. با حذف حريم، هيچ سرمايه گذاري از اين طرح استقبال نخواهد كرد. مگر سرمايه گذاري كه از وضعيت شهر اطلاعي نداشته باشد. وي تصريح كرد: اگر مي خواستند، مي توانستند طرح 55 متري را اجرا كنند و بايد گام هاي آهسته آهسته برمي داشتند و همين طور پيش مي رفتند اما ظاهرا برخي مسئولان حاضر به تحمل تنش نيستند از اين رو تا زماني كه اين مسائل وجود دارد، كار انجام نمي شود.

در مجموعه مديريتي استان ضعف وجود دارد

اين كارشناس افزود: در مجموعه مديريتي استان ضعف وجود دارد. به جز معاونت عمراني استانداري ببينيد مديران ما چقدر سابقه مديريت اجرايي دارند؟ متاسفانه اعضاي شوراي اسلامي شهر اراك نيز با توجيه ساده يك كارشناس، نظرشان تغيير مي كند. با اين افكار بعيد مي دانم در اين شهر بتوان كار بزرگي انجام داد. اعضاي شوراي اسلامي شهر اراك بايد بپذيرند كه كارشناسان و مشاوران قوي داشته باشند چرا كه در غير اين صورت دچار روزمرگي خواهيم شد. وي افزود: اگر اين طرح اجرا شود دالان تهويه شهر خواهد بود و با نسيمي كه از سمت شازند مي وزد، آلودگي هواي اراك را خارج مي كند و از نظر رفع آلودگي بسيار مفيد است، از نظر ترافيك هم سبب روان سازي مي شود و گره هاي ترافيكي مركز شهر را حذف مي كند.ما حاضريم هرگونه كمكي ازدستمان برمي آيد انجام دهيم. اين كارشناس شهري درادامه گفت: اگر حريم از طرح 55 متري گرفته شود، در دو سال آينده اعلام خواهندكرد كه طرح نيز متوقف شده است. حريم پتانسيل مناسبي براي اجراي طرح مي باشد.

رئيس كميسيون فني و عمران شوراي شهر: اجراي طرح 55 متري به صرفه و صلاح مردم اراك نيست

رئيس كميسيون فني و عمران شوراي اسلامي شهر اراك نيز در اين باره اظهار داشت: اجراي طرح 55 متري به صرفه و صلاح مردم اراك نيست. هزاران دليل براي عدم اجراي اين طرح دارم و حاضرم با افرادي كه مي گويند كه اين طرح اجرا شود، مناظره كنم.
«رضا يوسفي تبار» گفت: اجراي چنين طرح هايي در دنيا منسوخ شده است. هر طرح در زمان خودش بايد انجام شود و قانونگذار مشخص كرده كه مردم تا 18 ماه حق اعتراض ندارند اما سالهاست كه از مدت زمان مشخص شده، گذشته است و ما حتي نتوانسته ايم 20 درصد كار را انجام دهيم.

وي تصريح كرد: مگر مسئولان اين شهر به دنبال تمركززدايي نيستند، پس چرا مي خواهند در مركز شهر جاذبه ايجاد كنند. يكي از دلايل مسئولان اين است كه خياباني در اراك احداث كنند كه به عنوان نمونه و سمبل باشد اما آيا اين به صلاح مردم است. مركز شهر كه حاشيه نيست كه نياز به خيابان كشي داشته باشد. بايد فضاهاي تجاري در حاشيه شهر ايجاد كرد تا مردم ارزاق خود را در آنجا تامين كنند نه اينكه به مركز شهر مراجعه كنند. يوسفي تبار تصريح كرد: اگر قرار است خيابان بسازند و سمبلي براي اين شهر ايجاد كنند خيابان هاي قائم مقام، هپكو، امام، راه آهن كه بستر لازم را نيز دارند، بسازند، چه لزومي دارد كه مردم را بي خانمان كنند. وي در ادامه گفت: در راستاي اجراي اين طرح، امنيت رواني مردم را به هم زديم من به هيچ عنوان اجراي بزرگراه اميركبير را به نفع مردم نمي دانم. پروژه 55 متري به اعتباري بيش از 500 ميليون دلار نياز دارد كه با اين رقم مي توان شهر جديدي تاسيس كرد. بايد بپذيريم كه ساختار اراك همين است.

امروز حريم را حذف مي كنيم و فردا هم در اجراي طرح مي مانيم

اين عضو شوراي اسلامي شهر اراك افزود: از سوي ديگر اگر مسئولان مي گويند كه اين طرح بايد اجرا شود، پس اجرا كنند، معطل چه هستند؟ همه مي گويند بايد اجرا شود اما چطوري؟ درست نيست مردم را بلاتكليف بگذاريم. امروز حريم را حذف مي كنيم و فردا هم در اجراي طرح مي مانيم.

وي گفت: اجراي اين طرح فقط به عهده شهرداري اراك نيست، استانداري مركزي و دولت نيز بايد در اين زمينه كمك كنند. خيابان كشي هزينه دارد و نياز به فضاسازي است، بايد اعتماد مردم ايجاد شود چرا كه اگر مشاركت مردمي را داشته باشيم، خيلي از طرح ها را مي توان پيش برد.
يوسفي تبار افزود: ما سياستگذاريم و بايد نظارت كنيم نه اينكه در كارهاي اجرايي دخالت كنيم. من با مردم موافقم و مي گويم مردم خسته شده اند. من نمي دانم چه رمز و رازي در اين شهر است كه نيروهاي بومي را شديدا زير سوال مي برند و عليه يكديگر فضاسازي مي كنند. وي در ادامه گفت: البته افراد نخبه و تاثيرگذار اين استان به اين نتيجه رسيده اند كه از نيروهاي بومي حمايت كنند. اراك بايد به دست اراكي ساخته شود.

احمدي، عضو شوراي شهر: طرح 55 متري بايد اجرا شود

«حسن احمدي» عضو ديگر شوراي اسلامي شهر اراك نيز گفت: با پيگيري هاي انجام شده در سفر سوم هيات دولت 5 ميليارد تومان براي اجراي اين پروژه اختصاص داده اند و اعتقاد دارم با حضور يا عدم حضور سرمايه گذار، شهرداري بايد با ظرفيت و بودجه خود، فاز دوم طرح را شروع كند.

وي اظهار داشت: در صورتي كه شهرداري مجري طرح 55 متري باشد، وجود حريم به عنوان منبع درآمدي پايدار براي آن بازه اقتصادي دارد. اما اگر سرمايه گذار در اين پروژه وارد شود و حذف حريم را به عنوان شرط مطرح كند، ما به عنوان اعضاي شورا به خاطر رفاه مردم با اين نظر، مخالفت نمي كنيم.

احمدي تصريح كرد: در حال حاضر ما با سرمايه گذاري وارد مذاكره نشده ايم اما معاون عمراني استانداري گفته است كه سرمايه گذاري از طرف استانداري درخواست داشته كه اين پروژه را بدون حريم انجام دهد، اما هنوز مذاكره رسمي با اعضاي شوراي اسلامي شهر اراك نشده است.

وي خاطرنشان ساخت: پروژه هاي بزرگ را بايد افراد قدرتمندي مديريت كنند اما متاسفانه چنين پروژه هايي در اراك كم اجرا شده و مجريان امر در اين مورد با احتياط گام برمي دارند. احمدي افزود: متاسفانه كوتاه بيني و تكرار نشدن امر سرمايه گذاري در اراك، خوف به سرمايه گذاري را در وجود سرمايه گذاران و مديران ايجاد كرده است به طوري كه حتي اگر سرمايه گذار وارد اين شهر شود، فراري اش مي دهند.
اين عضو شوراي اسلامي شهر اراك در ادامه گفت: اين طرح بايد اجرا شود، مطالعاتش انجام و ضرورت انجام آن تشخيص داده شد و عدم توان اجرا به معني عدم ضرورت اجراي طرح تلقي نمي شود.

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر: مسئول مستقيم عدم اجراي طرح55 متري شهردار و شوراي شهر است

«فريبا آباقري» عضو شوراي اسلامي شهر اراك نيز با ذكر اين مطلب كه چه كسي به جز شوراي شهر و شهردار بايد اين طرح را اجرايي كند، گفت: مسئول مستقيم عدم اجراي اين طرح، شهردار و شوراي شهر است. بايد اشكالات را بپذيريم. مردم از شوراي شهر به جهت عدم اجراي اين طرح ناراضي هستند و مسئول مستقيم اين نارضايتي ها ما هستيم.

بعضي ها يادشان رفته كه در دوره شوراي دوم كه خودشان حضور داشتند طرح 55 متري را تصويب كردند

آّباقري در پاسخ به اين پرسش كه چرا بعضي از اعضاي شوراي شهر اظهار مي كنند طرح نبايد اجرايي شود، اظهار داشت: بعضي ها يادشان رفته كه در دوره شوراي دوم كه خودشان حضور داشتند طرح را تصويب كردند و حالا كه سخن از عدم اجراي آن مي كنند شايد به اين دليل است كه متاسفانه ثبات لازم در تصميم گيري را ندارند و هزاران نفر را درگير همين بي ثباتي تصميم خود كرده اند. رئيس كميسيون خدمات شهري همچنين با انتقاد از چنين اظهاراتي گفت: برخي از اعضاي شورا اگر همان قدر كه به طبل عدم اجراي اين طرح مي كوبند، بر اجراي آن تاكيد داشتند اين طرح تا به حال اجرايي شده بود. و مسئول تاخير درا جراي اين طرح خود آنها هستند.

آباقري همچنين اظهار داشت: طرح حذف حريم را من مطرح كردم و براي آن هم دليل دارم. در حال حاضر شهرداري به دنبال سرمايه گذاري است كه بيايد حريم را تملك كند و با ارزش افزوده ناشي از آن بخشي از خيابان را نيز تملك كند. در حالي كه ما مي توانيم با آزادسازي آن بخش از املاكي كه بخشي در حريم و بخشي در خيابان قرار دارند عملا توسط خود مردم قسمتي از كف خيابان را آزاد كنيم.

وي در ادامه گفت: اين كار چندين حسن دارد. اول اينكه نفع حاصل از اجراي اين پروژه در اراك به جيب مردم همين شهر مي رود و سرمايه هاي سرگردان را در جهت رشد و توسعه شهر بسيج مي كنند. از آن گذشته بعد از اين هم مردم از قرار گرفتن در محدوده يك طرح شهري احساس ياس و نااميدي نخواهند كرد.

شهرداري بايد رويكرد خود را نسبت به مردم تغيير دهد

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر اراك گفت: شهرداري بايد رويكرد خود را نسبت به مردم تغيير دهد. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه اگر حريم برداشته شود طرح 55 متري نيز اجرا نخواهد شد گفت: اولا سرمايه گذاري كه الان در حال رايزني با او هستيم قرار است فقط كف خيابان را تملك كند و به حريم كاري ندارد و قرار است در ازاي تملك كف خيابان امتيازاتي را به همان نسبت در قالب صدور پروانه، اعطاي زمين و تغيير كاربري بگيرد. ضمنا اعتبارات دولتي هم براي او پيش بيني شده است.
وي در ادامه گفت: همچنين شوراي شهر مصوب كرده است كه تا زماني كه قرارداد شهرداري با اين سرمايه گذار امضا نشود حريم آزاد نشود. با اين حساب مردم مي توانند صددرصد اطمينان داشته باشند كه طرح اجرايي خواهد شد.

شهردار اراك: اميدواريم عمليات اجرايي طرح 55 متري در سال 90 آغاز شود

ميري، شهردار اراك نيز در اين باره اظهار داشت: طرح 55 متري (بزرگراه اميركبير) كريدوري با عرض 64 متر تا 115 متر مي باشد. در سال 83 پس از تصويب اين طرح در كميسيون ماده 5 و پيشنهاد آن توسط شهرداري براي اينكه اين طرح توجيه اقتصادي داشته باشد، حريم براي آن در نظر گرفته شد. طول اين طرح از ميدان جهاد آغاز و به پل فرنگي حدود 2500 متر ختم مي شود.

وي گفت: فاز اول پروژه (حد فاصل ميدان جهاد تا ميدان وليعصر) از سال 83 آغاز و سال 88 به بهره برداري رسيد، مسير باقي مانده اين طرح كه قسمت عمده تملكات را دربر مي گيرد 1960 متر مي باشد. به دليل بالا بودن تعداد تملك پلاك ها در اين پروژه، بحث جذب سرمايه گذار به سختي انجام مي شود اما در حال حاضر با دو شركت در حال مذاكره هستيم.

شهردار اراك افزود: هزينه كامل اجراي اين طرح 800 ميليارد تومان برآورد شده كه با توجه به اينكه در سفر سوم رئيس جمهور، رديف اعتباري دولتي بالغ بر 5 ميليارد تومان در نظر گرفته شده اميدواريم مذاكراتمان را با اين دو مجموعه ظرف مدت 6 ماه نهايي كرده و عمليات اجرايي طرح 55 متري در سال 90 آغاز شود.

ميري گفت: بحث برداشتن حريم، بحث تخصصي و كارشناسي است كه در حال بررسي مي باشد. تعداد زياد پلاك هايي كه د ر اين حريم قرار دارند در چگونگي اجراي اين طرح موثر است. اعضاي شوراي اسلامي شهر نقطه نظراتي را در مورد برداشتن حريم ارائه كرده اند كه بعد از جمع بندي، نظر نهايي را اعلام مي كنيم البته هنوز اين موضوع به صورت رسمي اعلام نشده است.

وي در ادامه تصريح كرد: دلايلي جهت آزاد سازي حريم وجود دارد كه مي توان گفت ممكن است در آينده اي نزديك به اين جمع بندي برسيم كه حريم برداشته شود اما فعلا در حال بررسي اين موضوع هستيم.

از مردم اراك به دليل به درازا كشيدن اين طرح عذرخواهي مي كنم

شهردار اراك افزود: با برداشته شدن حريم، هزينه هاي اجراي طرح كاهش پيدامي كند. وي خاطرنشان ساخت: اجراي اين طرح گام موثري در جهت رفع و تخليه ترافيك هسته مركزي شهر است. ميري گفت: اجراي بزرگراه اميركبير در محل پيش بيني شده براي اراك اجتناب ناپذير است و از ضروريات شهر اراك است و من هم ضمن عذرخواهي از مردم به دليل به درازا كشيدن طرح، اميدوارم در سال 90 اين پروژه به صورت اجرايي و عملياتي آغاز و با توجه به برنامه زمان بندي كه مشاور و سرمايه گذار مي دهد در كوتاهترين زمان ممكن به پايان برسد.

وي افزود: تعيين تكليف حريم در زمان اجرايي شدن پروژه تاثير بسزايي دارد پس CPM كلي زماني اعلام مي شود كه حريم تعيين تكليف و سرمايه گذار جذب شده باشد. شهردار اراك گفت: اين بحث را اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهرداري به صورت جدي پيگيري مي كنند. ما مي دانيم مردم از به درازا كشيدن اين طرح گلايه مندند، اما بايد پذيرفت اين طرح، طرح سنگيني است و اميدواريم در زمان كوتاه و پس از اجرايي شدن پروژه، حلاوت استفاده از آن سبب شود كه مردم اين تاخير را ببخشند.

براي اجراي اين طرح نياز به شجاعت نيست، بلكه نياز به همدلي است

ميري اظهار داشت: براي اجراي اين طرح نياز به شجاعت نيست، بلكه نياز به همدلي است و مردم به اين باور برسند كه شهرداري براي رفع مشكلات شهري اين كار را مي كند و هزينه سنگيني بايد بابت آن پرداخت كند.

معاون عمراني استانداري مركزي: وجود حريم براي سرمايه گذاران توجيهي ندارد

معاون عمراني استانداري مركزي نيز با اشاره به آزاد سازي حريم طرح 55 متري گفت: وجود اين حريم براي سرمايه گذاران هيچ توجيهي ندارد. بازوند افزود: به نظر من با توجه به استدلال هاي كارشناسي، بهتر است اين حريم حذف شود و بايد بگويم به عقيده من اين طرح بايد صددرصد اجرايي شود.

معاون عمراني استانداري مركزي وعده داد: هفته آينده در گفتگوي اختصاصي با عطرياس زواياي گوناگون اين طرح را بررسي كند.

***

به نظر مي رسد55 متري طرحي است كه نياز به جسارت و برنامه ريزي فعالان عرصه مديريت شهري دارد. بايد منتظر ماند و ديد شوراي سوم مي تواند اين طرح را اجرا كند يا 55 متري شوراي شهر و شهردار ديگري را نيز تجربه خواهد كرد! 

هیچ نظری موجود نیست: