۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

لبه تیز قانون به سمت کیست؟


کاریکاتور از عصر ایران
«زنگ خلاقیت»: هفته کیفیت نان هم به پایان رسید !یارانه ها ها حذف شد وفصل جدیدی در دیوان اقتصادی ایران آغاز گشت.

تلویزیون که مدتها به درد بی برنامگی دچار بود حالا برنامه های فراوان دارد ازحذف یارانه ها گرفته تا چگونگی استفاده از انرژی برق وگاز و....

اما چقدر خوب بود قبل از اجرای هر برنامه وحتی وارد کردن هر ابزاری فرهنگ آن را می آموختیم.مردم در جامعه ما کامپیوتر خریداری کردند اما بیش از یک دهه بعد دانستیم این شئی لوکس!در کنار همه مزایا خطراتی دارد اما قبل ازاین که این خطرات قربانیان زیادی داشته باشد هیچ کس آگاهی نداد حتی تلویزیون در این رابطه برنامه ای نداشت ولی زمانی که دهها وصدها خانواده قربانی شدند تازه صدا وسیما متوجه شد یک دانشگاه عمومی است وباید هشدار دهنده باشد.

خانواده های ما موتور خریدند قبل از این که قانونی در زمینه استفاده از آن در جامعه فراگیر شده باشد پس از آن که این قاتل قسطی جان هزاران جوان را گرفت تازه یادمان آمد می توان با قانون این موضوع را کنترل کرد؟

موبایل ؛نیاز دنیای مدرن وگوشی های مجهز به برنامه ها ارتباط دهنده این اولین وتنها مزیت این ابزار جادویی است اما آیا تاکنون قانونی  جامع وصریح در جهت برخوردبا استفاده سو وغلط آن تدوین شده ودر اختیار کار بران قرار گرفته است؟به جزچند بند وتبصره جزئی ؟!

به راستی آیا در قانون ما فصلی برای این امور دیده شده است؟سن استفاده از موبایل وموتور وحتی دوچرخه در قانون ما چه سنی تعریف شده است؟

در قانون فرانسه ؛دختران وپسران تاقبل از 21 سالگی حق تردد با ای وسایل را در خیابان های رسمی ندارند.اما بعد از هجده سالگی در صورت دریافت گواهینامه می توانند در اماکن مخصوص که راهنمایی رانندگی ممنوعیتی برای آن در نظر نگرفته تردد داشته باشند .

در کشورهای اسکاندیناوی وانگلستان مراجع قانونی خانواده ها را به شدت از در اختیار گذاشتن تلفن همراه به فرزندانشان منع می کنند.

در آمریکا خانواده ها تلفن فرزندانشان را از طریق گوشی های خود کنترل می کنند  نوجوانان موبایل وسیم کارتهای مخصوص در یافت می کنند.

قانون حذف یارانه ها نیز اجرا شدند اما پیش بینی های لازم برای آن درنظر گرفته نشده است. 

پس از اجرای آن یادمان افتاد نان ها کیفیت ندارند!مسئله به نانوا گزاش شد، نانوا از آرد شکایت کرد ، آسیابان از گندم ، کشاورز از زمین وبذر نامرغوب و نهایتا مسئله به هیچ کس ارتباطی ندارد. نان بی کیفیت دیروز را امروز باید سه برابر خرید!

حال صدا وسیما می خواهد با ترسیم نقشه راه نان! مثلث نان! آموزش نانوایان !و....اندکی بر زخمهای متورم جامعه مرحم بگذارد اما به راستی خواهد توانست قبل از قربانی شدن دهها وصدها نفر این بار به درستی آموزش دهد.اگرچه باز هم دیر شده است.

باز هم نوشدارو پس از مرگ سهراب!.

هیچ نظری موجود نیست: