۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

مالکی: ایران و سوریه شورشیان عراقی را مسلح می کنند


بنا به گزارش اراک؛ کلانشهر من و به نقل از خبرگزاری فرانسه وب سایت ویکی لیکس فاش کرد نخست وزیر عراق در سال 2009 به دیپلماتهای امریکایی گفته است همسایگان عراق ؛ایران و سوریه؛ شورشیان عراقی را مسلح می کنند.

صحبتهای مالکی با سفیر وقت امریکا در عراق؛کریستوفر هیل در حالی است که اختلافات دیپلماتیک عراق و سوریه در سال 2009 تا آنجا پیش رفت که هر دو کشور سفیرانشان را از پایتختهای یکدیگر فراخواندند. این نزاع سیاسی از آنجا آغاز شد که بمبگذاری در نزدیکی وزارت دارایی و امور خارجه عراق 95 کشته و 600 زخمی بر جای گذاشت. شش روز بعد در 25 آگوست 2009 عراق و سوریه سفیران خود را فراخواندند.

عراق سوریه را به پناه دادن به دو هماهنگ کننده بمبگذاری در نزدیکی وزارتخانه ؛ محمد یونس الاحمد و ستام فرحان متهم کرده بود. دمشق این اتهام را رد کرده است.

به گفته مالکی «ایران و سوریه هر دو تسلیحاتی مانند استرلا(نوعی دوش فنگ) و موشکهای ضد هوایی برای شورشیان عراقی فراهم می کنند». مالکی این صحبتها را در 22 سپتامبر 2009 با سفیر امریکا در میان گذاشته است.

به گفته ی مالکی «پنج عضو تیپ روز موعود (از وابستگان به گروه مقتدی صدر) که به تازگی دستگیر شدند قصد داشتند چنین موشکهایی را که در یک تویوتا لند کروز مخفی شده بود به عراق قاچاق کنند».

به گفته ی معاون وقت سفارت امریکا در عراق مالکی اظهار امیدواری کرده بود که این شورشیان با مجازات مرگ رو به رو شوند.

مقامات نظامی امریکا مصرانه ادعا می کنند تهران در آموزش و تجهیز شورشیان شیعه عراقی نقش دارد.اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

به نوشته فرانس پرس نزاع دیپلماتیک میان عراق و سوریه در سال 2009 پس از آن فروکش کرد که دو کشور توافق کردند سفیرانشان را به پایتختهای یکدیگر باز گردانند.


-اختصاصی اراک؛ کلانشهر من
عکس / فرانس پرس

هیچ نظری موجود نیست: