هفته نامه "وقایع استان": در هفته هوای پاک امسال بر روی صفحه موبایل هایی که همراه اول بودند ثبت شده بود ( هوای پاک حقوق شهروند ) . یک هفته چشمان شهروندان به شعاری افتاد که از آن محروم بودند .داشتن هوای پاک” از حقوق ابتدایی شهروندان است. در شعار امسال هفته هوای پاک این حق به عنوان یکی از حقوق غیر قابل انکار به رسمیت شناخته شده که البته نیازمند یکسری زیرساختها است و تلاش شده امسال با توجه به شعار “اصلاح الگوی مصرف” به حقوق شهروندان رسیدگی جدی شود.
جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در حالی تشکیل شد که بر اساس گفته مسئولان زیست محیطی سالانه ۳۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در این شهرستان می میرند و برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک در چندمین سال اجرایش با سرنوشتی غم انگیز روبرو شده است.
جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در حالی تشکیل شد که بر اساس گفته مسئولان زیست محیطی سالانه ۳۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در این شهرستان می میرند و برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک در چندمین سال اجرایش با سرنوشتی غم انگیز روبرو شده است.
قرار بود با اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک در ۱۰ سال گذشته کیفیت هوای اراک به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نزدیک شود. امری که البته به دلایل مختلف هرگز اتفاق نیافتاد.
این برنامه به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی و نیز عدم مسئولیت پذیری وزارتخانه ها و ارگانهای ذیربط و از همه مهمتر عدم تصویب کامل این برنامه در مراجع ذیربط عملاً اجرای آن را با شکست کامل مواجه کرد.
مهمترین شاخص برای اثبات شکست این برنامه تنها ۸۳ روز هوای پاک در ۹ ماه گذشته در شاخص کیفیت هوای اراک است. آن هم در شرایطی که استاندارد سازمان جهانی بهداشت تنها یک روز از سال را برای هر آلاینده مجاز می داند.اصلی ترین معضل آلودگی هوای اراک موضوع خودروهای فرسوده است که مثل دملی چرکین با مصرف سوخت بالا و ایمنی پائین و خسارات شدید اقتصادی را به شهروندان اراکی وارد می کند. امری که از سوی دولتمردان کاملا رها شده است و متولی پاسخگویی که بتواند کار آن را در قالب کمی و کیفی و در زمان مشخص اندازه گیری کند در حال حاضر وجود ندارد.
این در حالی است که بر اساس برنامه های از پیش طراحی شده استاندارد تولید خودرو در ایران باید تا دی ماه سال ۸۹ بر اساس استاندارد یورو۳ باشد. امری که به نظر نمی رسد در شرایط فعلی تحقق آن قابل تصور باشد.
عدم توجه سازمانهای مسئول در امر آلودگی هوای اراک به رفع این نقیضه نادیده گرفتن حقوق شهروندان کلانشهرهای کشور است و قوه قضائیه باید با عاملان این چالش زیست محیطی برخورد کند و عاملین اصلی را به عنوان تضییع کنندگان حقوق شهروندی به محکمه بکشد.
یکی از شروط اجرای این حق را علاوه بر مسئولیت شناسی دستگاههای دولتی رعایت مردم در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است . معضل آلودگی هوای اراک با اقدام یک یا دو دستگاه مرتفع نمی شود. همانطور که قانون برنامه جامع مجموعه ای از دستگاهها را در کنار هم موظف به حرکت در مسیر حل بحران آلودگی هوای اراک کرده است.
در برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه پنجساله کشور به جدیت در مورد کاهش آلودگی هوای کلانشهرها توجه شده است که این نشان می دهد برنامه در این زمینه وجود داشته و از سابقه برخوردار است. با این حال برخی دستگاهها مسئولیت خود را انجام نمی دهند که این عدم موفقیت نیاز به کار و آسیب شناسی دارد. حال دستگاههایی که در این زمینه مقصر هستند را چه کسانی آسیب شناسی خواهند نمود و به چه چیزهایی خواهند رسید؟
*به نظر نگارنده وبلاگ اراک؛شهر من بهترین راهکار برای اجرایی شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک کلانشهر اعلام شدن اراک و استفاده از بودجه های کلان برای حمل و نقل عمومی و تقویت بنیه این بخش است.

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر