۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

با تصویب مجلس/حل مشکل زمینهای اوقافی

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه از حل مشکل زمینهای اوقافی براساس طرح تصویبی کمیسیون آب ، کشاورزي و منابع طبيعي که باید به تصویب صحن علنی مجلس و شورای نگهبان برسد خبر داده است.

عباس رجایی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا می گوید " تصويب طرح حل اختلاف اراضي اوقافي ، گره گشاي بسياري از مشکلات اين بخش است".   

وی افزوده است: "اين طرح از سوي کميسيون آب ، کشاورزي و منابع طبيعي مجلس مطرح و در جلسه علني به تصويب نمايندگان مجلس رسيده است که در صورت اعلام نظر نهايي شوراي نگهبان، از ابتداي سال آينده به عنوان قانون در کشور اجرا مي شود".

نماينده مردم اراک و کميجان اضافه کرد: مشکل زمين هاي اختلافي اوقاف با مردم ، يکي از مباحث اساسي و معضلات جدي است که در سطح محاکم کشور پرونده هاي متعددي دارد.
وي افزود: طبق اين مصوبه دولت موظف مي شود براي مجموعه اراضي زراعي و باغي اختلافي بين مردم و اوقاف به نام زارع سند مالکيت صادر کند و ما به ازاي آن با هماهنگي نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه کشور از اراضي ملي با درنظر گرفتن تبديل به احسن وقف، زمين واگذار شود.

رجايي توضيح داد: مردم و زارعين مشمول بايد به ازاي واگذاري هر متر مربع زمين وقفي اختلافي ،500ريال تا سقف هزار ميليارد ريال به خزانه دولت واريز کنند.
وي اضافه کرد: 50درصد از درآمد حاصل از حق واگذاري زمين به زارعين و مردم به اعتبارات وزارت جهاد کشاورزي براي تقويت زيرساخت هاي آب و خاک ، آبخيزداري، احيا و توسعه جنگل ها اختصاص خواهد يافت.

شایان ذکر است شهرستان اراک و روستاهای تابع آن مانند مرزیجران با  این مشکل دست به گریبانند و سازمان اوقاف و امور خیریه مدعی وقفی بودن زمینهای زراعی این روستا و چند روستای دیگر است که با اجرای این طرح مشکل آنها حل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: