۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

برای مقابله با بی آبی؛اراك به 9 منطقه آبی تقسيم می شود


با آغاز فصل گرما برای مقابله با بی آبی
اراك به 9 منطقه آبی تقسيم می شود

هفته نامه «عطر یاس» - گروه صنعت و انرژی، مريم عرفانيان: واقع شدن ايران در منطقه خشك و نيمه خشك جغرافيايي، شرايطي را ايجاد كرده كه هر سال موضوع آب و كم و كيف آن يكي از نگراني هاي عمده مسئولان و مردم كشور است.

از سوي ديگر متوسط الگوي مصرف آب در دنيا حدود 150 ليتر و در ايران 220 ليتر در شبانه روز است و اين ميزان به آن معناست كه ايران 70 درصد بيشتر از الگوي جهاني آب مصرف مي كند كه علاوه بر اين ميزان، بين 27 تا 30 درصد نيز ميزان هدررفت آب در شبكه مي باشد.

با توجه به اين مباحث، هر ساله در آستانه فصل گرم سال، شاهد ارائه جداول زمان بندي مصرف آب از سوي مسئولان هستيم كه مي توان گفت جيره بندي آب، آخرين اقدام براي كنترل مشكلات ناشي از خشكسالي است اما آيا راه ديگري براي مقابله با اين مشكل وجود ندارد؟ ...


برخی از مطالب تازه ترین شماره هفته نامه «عطر یاس»
واقع شدن ايران در منطقه خشك و نيمه خشك جغرافيايي، شرايطي را ايجاد كرده كه هر سال موضوع آب و كم و كيف آن يكي از نگراني هاي عمده مسئولان و مردم كشور است.  

از سوي ديگر متوسط الگوي مصرف آب در دنيا حدود 150 ليتر و در ايران 220 ليتر در شبانه روز است و اين ميزان به آن معناست كه ايران 70 درصد بيشتر از الگوي جهاني آب مصرف مي كند كه علاوه بر اين ميزان، بين 27 تا 30 درصد نيز ميزان هدررفت آب در شبكه مي باشد.

با توجه به اين مباحث، هر ساله در آستانه فصل گرم سال، شاهد ارائه جداول زمان بندي مصرف آب از سوي مسئولان هستيم كه مي توان گفت جيره بندي آب، آخرين اقدام براي كنترل مشكلات ناشي از خشكسالي است اما آيا راه ديگري براي مقابله با اين مشكل وجود ندارد؟

كارشناسان شركت سهامي آب منطقه اي استان مركزي:
جبران كمبود آب باعث افزايش عمق شديد چاه ها شده است

كارشناسان شركت سهامي آب منطقه اي بر اين باورند كه جبران كمبود آب باعث افزايش عمق شديد چاهها شده است.

آنها اظهار مي دارند: زياد شدن عمق چاه و افزايش برداشت از منابع آب زيرزميني تبعات منفي بسياري به همراه دارد. چرا كه عمق چاه ها باعث افت سطح آب زيرزميني مي شود و همين امر سبب از بين رفتن چشمه ها و قنات ها شده است و با پيشرفت اين روند در سال هاي آينده ديگر چيزي تحت عنوان قنات و چشمه وجود نخواهد داشت.

اين كارشناسان مي گويند: در سال 49، بهره برداري از منابع آب زيرزميني از طريق قنات ها 56 درصد و از طريق چاه هاي عميق و نيمه عميق 38 درصد و 6 درصد از طريق چشمه ها بوده در حالي كه اين آمار در سال 82 نشان دهنده اين امر است كه بهره برداري از منابع آب هاي زيرزميني از طريق چاه هاي عميق و نيمه عميق به 79 درصد و از طريق قنات ها به 12 درصد رسيده است.

آنها مي گويند: اين امر نشان دهنده اين است كه در سال 49 برداشت از آبهاي زيرزميني از طريق قنات ها بود اما اكنون با كاهش اين منابع، باعث زياد شدن چاهها شده است و به همين ترتيب در سال هاي آتي شاهد از بين رفتن قنات ها خواهيم بود.

آنها بر اين باورند: كبمود و افت سطح آب هاي زيرزميني باعث شده كه 150 ميليون مترمكعب ذخاير آب هاي زيرزميني دچار كمبود و نقصان و در نتيجه چاه ها عميق تر شده و باعث تغيير شيب هيدروليك آب و معكوس شدن جهت جريان آب شود. نمود اين تغيير در حوالي كوير ميقان است و به جاي آنكه آب به سمت كوير ميقان در جريان باشد از سمت كوير به سمت اراك جاري است كه شور شدن و كاهش كيفيت آب از آثار منفي اين پيامد مي باشد.

آنها مي گويند: در حال حاضر مصرف آب استان از طريق منابع آب زيرزميني و چاه هاي مناطق امان آباد، سمنگان، شازند، اطراف جاده ترمز، تره بار و مبارك آباد تامين مي شود.

آصفري، فرماندار شهرستان اراك:

در سال جاري به هيچ عنوان جدول زمانبندي درمورد مصرف آب نخواهيم داشت مگر در صورت عدم مصرف بهينه از سوي مردم

فرماندار شهرستان اراك نيز در اين باره مي گويد: در صورت مصرف درست آب از سوي شهروندان اراكي مشكلي جهت تامين آب شرب وجود نخواهند داشت.

آصفري اعتقاد دارد: مردم بايد از مصرف بي رويه جلوگيري كنند كه اگر در اين زمينه رعايت نكنند با مشكلات كمبود آب مواجه خواهيم شد.

وي اظهار مي دارد: براي عدم جيره بندي در مصرف آب، از تمامي ظرفيت چاه هاي موجود استفاده شده است.
آصفري مي گويد: از مردم توقع داريم تا در مصرف بهينه آب تلاش كنند و از هدررفت آب جلوگيري كنند.

وي از تامين 500 ليتر آب از بخش هاي ديگر خبر داد و گفت: با تامين اين ميزان مشكلي در جهت مصرف آب به وجود نخواهد آمد.

فرماندار اراك در ادامه تصريح مي كند: در سال جاري به هيچ عنوان جدول زمانبندي در مورد مصرف آب نخواهيم داشت و هيچ برنامه اي در اين مورد نداريم، مگر در صورت عدم مصرف بهينه از سوي مردم. آصفري در مورد كيفيت آب شرب شهر اراك مي گويد: با پايين آمدن سفره هاي آب زيرزميني، كيفيت آب را نيز تحت تاثير خود قرار خواهد داد ولي در حال كنترل اين موضوع هستيم و از مواد كلرزا جهت جلوگيري از افزايش نيترات استفاده مي شود. وي اظهار مي دارد: هر هفته سه بار آب هاي خروجي كنترل مي شود و اگر آلودگي وجود داشت از خروج آن جلوگيري خواهد شد. وي در ادامه مي گويد: آب شرب موجود، هيچ مشكلي ندارد و در مواردي كه شاهد نيترات بيش از حد موجود باشيم، آن حلقه ها را تعطيل خواهيم كرد. آصفري اظهار مي دارد: تعدادي از چاه ها با مشكل نيترات خارج از استاندارد مواجه بوده اند كه آنها را از شبكه شرب خارج و به فضاي سبز انتقال داده ايم.

وي مي گويد: اميدواريم به دنبال سفر رئيس دولت دهم شاهد افتتاح سد كمال صالح باشيم چرا كه با افتتاح اين طرح مشكلات آب اراك از بين خواهد رفت.

خليلي، مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان مركزي:
اگر محله اي بيشتر از ميزان محاسبه شده از سوي شركت، در مدت باقيمانده از فصل گرم سال مصرف داشته باشد، فشار آب در محله ها كم خواهد شد

مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان مركزي با اشاره به اين مطلب كه اراك به 9 منطقه و هر منطقه به محله هاي كوچكتري تقسيم شده است، گفت: براساس اين تقسيم بندي اگر محله اي بيشتر از ميزان محاسبه شده از سوي شركت در مدت باقيمانده از فصل گرم سال مصرف داشته باشد، فشار آب در آن محله ها كم خواهد شد.

خليلي اظهار مي دارد: شهروندان بايد از مصرف آب در مواقع و مصارف غيرضروري خودداري كنند، چرا كه با 10 درصد صرفه جويي، در اين دو ماه باقي مانده با مشكل قطع و كمبود آب مواجه نخواهيم بود. وي اظهار مي دارد: اين امكان وجود دارد كه در برخي ساعات با مشكل كم شدن فشار آب مواجه شويم ولي جدول زمانبندي در اين مورد نخواهيم داشت.

خليلي مي گويد: آب مصرفي در سطح شهر توزيع شده است و اگر حادثه خاصي به وجود نيايد براساس برنامه ريزي هاي شركت، مشكلي در اراك وجود نخواهد داشت. وي در ادامه تصريح مي كند: در شهرستان خمين به دليل پايين بودن ميزان بارندگي، مشكل كمبود آب وجود داشت كه در حال حاضر با خريد 2 حلقه چاه و وارد كردن يك حلقه چاه ديگر، به مدار، ديگر مشكلي در اين شهرستان وجود نخواهد داشت. وي در مورد افتتاح سد كمال صالح مي گويد: طرح كمال صالح تنها طرح آبرساني در استان است كه در حوزه فعاليت آب و فاضلاب شهري و استاني نيست. ولي افتتاح اين طرح مي تواند مصرف آب شرب در اراك را تا 15-10 سال آينده تامين كند و در حال حاضر نيز ظرفيت مناسبي دارد و در پاييز وارد مدار خواهد شد.

فريبا آباقري، رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اراك:
سد كمال صالح تاكنون سه بار توسط مقامات كشوري افتتاح شد. و تا امروز حتي يك قطره آب از اين سد به اراك نيامده است .

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اراك نيز اظهار داشت: سد كمال صالح تاكنون سه بار توسط مقامات كشوري افتتاح شد. و تا امروز حتي يك قطره آب از اين سد به اراك نيامده است، عليرغم اينكه مسئولان بهداشتي بارها اين موضوع را اعلام كرده اند، نيترات آب اراك از حد مجاز تجاوز كرده و به دنبال اين موضوع خطرات زيادي مردم اراك را تهديد مي كند.
فريبا آباقري افزود: در اين ميان مقامات دولتي خيلي كم به اين موضوع پرداخته اند. بعضي از مسئولان پايان سال جاري را زمان بهره برداري از سد اعلام كرده اند، برخي ديگر گفته اند در سال آينده و برخي ديگر بر اين باورند كه بهره برداري از اين طرح به 50 ميليارد تومان اعتبار نياز دارند.

وي اظهار داشت: همين امر سبب شده تا دغدغه شهروندان اراكي را تشديد كند. آب يكي از ضروري ترين نيازهاي مردم اراك است كه بايستي در اولويت قرار گيرد.

وي افزود: در جلسه اي كه با حضور نماينده مردم اراك در مجلس در شوراي اسلامي شهر اراك تشكيل شد اعضاي شورا خواستار اين موضوع شدند تا وضعيت آب اراك و طي اين بازديدها، چندين بار تاكيد شده تا هر چه سريعتر آب كمال صالح وارد خانه هاي شهروندان اراكي شود.
وي در ادامه گفت: انتقادات بسياري به صورت كتبي و شفاهي از سوي اعضاي شوراي شهر به مسئولان استان ارائه شده كه البته شاهد كم توجهي از سوي مسئولان مربوطه بوده ايم.

***
حال با توجه به اينكه موضوع مصرف آب شرب ممكن است براي مردم به دليل در دسترس بودن آن اهميت چنداني نداشته باشد اما انتظار مي رود در آينده به نخستين مبحث و نگراني بين المللي تبديل شود. حال با توجه به اين مباحث، همكاري مردم به ويژه در زمان پيك مصرف آب مي تواند مشكل كمبود آب را برطرف كند كه اين امر نيز نياز به فرهنگ سازي دارد اما بايد توجه داشت كه فرهنگ سازي نيز با توجه به تمام مزايايش نمي تواند به تنهايي و در كوتاه مدت چاره ساز باشد.

دولت نيز بايد با افزايش گرما بر روي آب شرب كنترل داشته باشد تا مردم دچار مشكلات و بيماري هاي ناشي از آب نشوند.

از سوي ديگر بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه مشكل اساسي بحران كم آبي به دليل فقدان برنامه ريزي استراتژيك براي آب است.

حال بايد ديد دولت و مسئولان و مردم در جهت جبران اين معضل چه اقداماتي را انجام خواهند داد. چرا كه اين امر نياز به همكاري و همدلي تمامي دستگاه ها دارد. 

هیچ نظری موجود نیست: