یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ ه‍.ش.

ترافیک اراک در ترافیک تصمیم گیری مسئولان





هفته نامه «عطر یاس»: ساماندهی واژه زیبایی است. به خصوص زمانی که قرار است در شهری زندگی کنی که ترافیک سنگینی دارد آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تورم و مشکل پارکینگ هم دارد. ساماندهی چنین شهری با خیابان هایی که دیگر گنجایش عبور و مرور این همه خودرو در آن ها نیست، واژه ای آرمانی به نظر می رسد. شهری که وقتی چراغ چهار راه هایش خاموش می شود، وقتی ترافیک آن قفل می شود و هر شخصی برای نجات خویش به دنبال راهی است، می توان با امید ساماندهی راهی برای خود جست و از آن وضعیت نجات یافت. شاید اینجاست که شهر و خیابان هایش فراموش می شوند تا هر فردی در تلاش برای حل مشکل خود تصمیمی جداگانه نگیرد. تصمیمی برای ترافیک، زباله، پارکینگ و…

با این حال گرفتار شدن طولانی در ترافیک های سنگین موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. افزایش اخبار منتشره در رسانه ها در خصوص ترافیک تنها یک موضوع پراهمیت را مشخص می کند و آن اینکه ترافیک یک معضل آشکار است که به وجود آمدن آن محصول سال های بی شمار است و به امروز و دیروز محدود نمی شود.

برخی از مطالب تازه ترین شماره هفته نامه «عطر یاس»
هفته نامه «عطر یاس»: ساماندهی واژه زیبایی است. به خصوص زمانی که قرار است در شهری زندگی کنی که ترافیک سنگینی دارد آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تورم و مشکل پارکینگ هم دارد. ساماندهی چنین شهری با خیابان هایی که دیگر گنجایش عبور و مرور این همه خودرو در آن ها نیست، واژه ای آرمانی به نظر می رسد. شهری که وقتی چراغ چهار راه هایش خاموش می شود، وقتی ترافیک آن قفل می شود و هر شخصی برای نجات خویش به دنبال راهی است، می توان با امید ساماندهی راهی برای خود جست و از آن وضعیت نجات یافت. شاید اینجاست که شهر و خیابان هایش فراموش می شوند تا هر فردی در تلاش برای حل مشکل خود تصمیمی جداگانه نگیرد. تصمیمی برای ترافیک، زباله، پارکینگ و…

با این حال گرفتار شدن طولانی در ترافیک های سنگین موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. افزایش اخبار منتشره در رسانه ها در خصوص ترافیک تنها یک موضوع پراهمیت را مشخص می کند و آن اینکه ترافیک یک معضل آشکار است که به وجود آمدن آن محصول سال های بی شمار است و به امروز و دیروز محدود نمی شود.

وضعیت ترافیک شهر اراک نیز همانند سایر شهرها از وضعیت خوبی برخوردار نیست. به گفته برخی کارشناسان در صورتی که روند ترافیک این شهر به همین شکل ادامه یابد، در آینده ای نه چندان دور شاهد قفل شدن شهر اراک خواهیم بود. این در حالی است که حدود ۶ سال پیش کارشناسان نسبت به ایجاد گره های ترافیکی در اراک با توجه به بافت تاریخی این شهر هشدار داده بودند. در همان زمان بود که بحث طرحی با عنوان «طرح جامع ترافیک» در شورای اسلامی شهر اراک مطرح شد.

طرحی که قرار بود در آن تمام مسائل و مشکلات مربوط به ترافیک دیده شود. اما با گذشت ۶ سال از این مصوبه در شورای دوم شهر اراک، طرحی با هزینه کرد ۵۰۰ میلیون تومان توسط یک مشاور به شورای ترافیک استان ارائه شد که اما و اگرهای فراوانی را به دنبال داشت تا جایی که در جلسه رسمی شورای سوم شهر اراک این طرح مورد انتقادات شدید اعضای شورا و رئیس پلیس راهور قرار گرفت.

در این میان سوالی که بیش از هر پرسش دیگری در ذهن ایجاد می شود که در کنار فرسوده بودن بافت اراک و معضل ترافیک آن، تبدیل شدن این شهر به کلان شهر چه وضعیتی را در آن ایجاد خواهد کرد؟ این در حالی است که هنوز اراک طرح مشخصی برای حل مشکل ترافیکش ندارد.

تعریض خیابان ها، ترافیک اراک را حل نمی کند

بسیاری از اراکی ها مهمترین مشکل شهر را ترافیک می دانند. «م- قنبریان» راننده تاکسی ۳۶ ساله ای است که هر روز مجبور است ساعتهای طولانی در ترافیک شهر تردد کند. او برای کسب درآمد مکفی صبح خیلی زود از منزل خارج و تا نیمه شب کار می کند.

وی در خصوص وضعیت ترافیک اراک گفت: تحمل صف ترافیک از یک سو و معطلی در صف طویل گاز از سوی دیگر سبب می شود تا نتوان آن طور که باید و شاید از پس مخارج روزمره برآیم.
به گفته وی فشار اقتصادی مجبور کرده است تا بیش از آن چیزی که معمول است، کار کند.

وی در صحبت های خود افزود: ترافیک تنها باعث نمی شود که زمان از دست برود، بلکه به افرادی همچون من که شغلشان ایجاب می کند مدام در رفت و آمد باشند، باعث تضعیف اعصاب و روان می شود و قطعا این ناراحتی های روحی روانی به خانواده هایمان نیز صدمه وارد خواهد کرد.

ترافیک زخم کهنه ای است که مردم مجبور به تحمل آن هستند

«س صادقی» نیز که ساکن خیابان عباس اّباد است در این خصوص گفت: شهر متعلق به همه است اما به علت ناکارآمد بودن شبکه حمل و نقل عمومی نباید انتظار داشت که کسی از خودروی شخصی خود استفاده نکند. وی ادامه داد: حل معضل ترافیک یک شبه انجام نمی شود و به برنامه ریزی بلند مدت و فرهنگ سازی احتیاج دارد که باید مسئول دستگاه ها آن را جدی بگیرند. وی گفت: سال های سال است که بحث تعریض خیابان ها مطرح است اما همچنان اراک با این همه تعریض، دچار بار ترافیکی سنگین است و مشخص نیست که سرانجام بافت فرسوده اراک چه زمانی متحول می شود. وی گفت: در حالی که مدیریت شهر دائم از توسعه حمل و نقل عمومی و برنامه برای توسعه شهری سخن می گوید. مشکل ترافیک اراک زخم کهنه ای است که مردم مجبور به تحمل آن هستند.

ضعف شبکه حمل و نقل شهری سبب ترافیک سنگین می شود

یک کارشناس ارشد ترافیک نیز در این خصوص گفت: هر روز بر گستره زمانی و جغرافیایی ترافیک اراک افزوده می شود و به علت شبکه نامناسب و ناکافی حمل و نقل عمومی شهروندان بیشتر بر استفاده از خودروی شخصی تاکید دارند. هدایتی با بیان اینکه توسعه شبکه حمل و نقل، ساخت و ساز بزرگراه، خیابان و معابر در سطح شهر فقط برای رفع مشکل ترافیک راهگشا نیست، گفت: باید با مدیریت تقاضای سفر هم تعداد سفرها را کاهش داد و زمان سفرها را توزیع کرد. اینگونه می توان شبکه حمل و نقل شهری را سامان داد.

ضعف آموزش و فرهنگ ترافیک عامل ترافیک اراک است

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک با بیان اینکه کار فرهنگی زود بازده نیست، گفت: به منظور نهادینه کردن فرهنگ ترافیک باید همه دستگاه ها ورود کنند و همه رده های سنی در زمره مخاطبان آموزش قرار بگیرند. بیاتیان گفت: باید فرهنگ شهروندی را تا حدی ارتقا داد که آحاد جامعه، دیدگان قانون گریزی نداشته باشند.

وی گفت: گره عمده ترافیک در اراک پایبند نبودن به فرهنگ ترافیک و نهادینه نشدن آن در میان شهروندان است. رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک درخصوص طرح جامع ترافیک گفت: طرح ارائه شده با نواقص زیادی روبروست. البته نظریات اعضای شورای شهر اراک و شهرداری و همچنین راهنمایی و رانندگی حتما به شورای ترافیک استان خواهد رسید اما نظر نهایی و قطعی و همچنین بررسی های لازم در شورای ترافیک استان انجام خواهد شد.
به نظر می رسد این طرح جای بررسی بیشتری دارد و می طلبد تا ریاست شورای ترافیک با حساسیت بیشتری نسبت به این طرح اقدام کند.

نبود مدیریت واحد شهری علت اصلی ترافیک اراک است

عضو شورای اسلامی شهر اراک در این خصوص گفت: هم اکنون دهها دستگاه برای رفع ترافیک شهر اراک تلاش می کنند. در واقع مراکز متعدد تصمیم گیری مدیریت ترافیک را بر عهده دارند و هنوز اراده جدی و مدیریت واحدی بر آن حاکم نیست.

«حسن احمدی» با اشاره به این موضوع که هر یک از دستگاه های مربوطه معتقدند متولی ترافیک می بایست خود آن دستگاه باشد، گفت: نبود مدیریت واحد ترافیکی و جزیره ای عمل کردن باعث شده است مشکل ترافیک کماکان باقی بماند.

راه حل معضل ترافیک، طرح جامع ترافیک است

رئیس پلیس راهور استان مرکزی با بیان اینکه هنوز طرح جامع ترافیک در استان در بلاتکلیفی به سر می برد، گفت: زمانی که این طرح بدون هر نقصی به اجرا درآید می توان با اجرای برنامه های زیرساختی صحیح برای حل معضل ترافیک راه حل ارائه کرد در غیر این صورت ارائه صدها راهکار و بکاربردن نیروی انسانی و… آن طور که باید و شاید کاربردی برای حل معضل ترافیک نخواهد داشت.

سرهنگ آبایی گفت: ترافیک اراک وضعیت بحرانی دارد و بدون یک تصمیم قاطع و همه جانبه نمی توان کاری از پیش برد. به گفته وی طرح جامع ترافیک که به تازگی به شورای ترافیک استان ارائه شده غیرکارشناسی است و جنبه کاربردی ندارد.

طرح جامع ترافیک در حال بررسی است

رئیس شورای ترافیک استان بدون پرداختن به جزئیات طرح جامع ترافیک اراک گفت: هنوز هیچ نظر قطعی در مورد این طرح داده نشده است و می بایست در این طرح کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

بازوند در خصوص زمان تصمیم گیری در باره این طرح گفت: این طرح در اولین جلسه شورای ترافیک استان مطرح و به آن پرداخته خواهد شد.

وی گفت: هر چند که به نظر نمی رسد این طرح که البته با مشکلاتی هم همراه است، طی یک جلسه به نتیجه برسد، قطعا برای تصویب چنین طرحی نیاز به بررسی های بیشتری است. بازوند افزود: داشتن یک طرح ناقص حداقل به ما این کمک را می کند تا با یک بازنگری جدی در آن طرحی مناسب را به نتیجه برسانیم. اما نبود یک طرح همچون سنوات گذشته تنها زمان را گرفته و افراد را در قالب طرح شعار باقی می گذارد. وی ابراز امیدواری کرد: امسال نوید خوبی برای حل ترافیک اراک به مردم داده خواهد شد.

***

اخیرا و با توجه به طرح جامع ترافیک ارائه شده این طور به نظر می رسید که نتایج خوبی در بحث ترافیک اراک مطرح است. اما به گفته بسیاری از کارشناسان آنچه در قالب این طرح اشاره شده چشم انداز آرمانی است که تا اجرایی نشدن کامل نمی توان امیدواری چندانی به آن داشت. محورهای مورد تاکید در بندهای مختلف طرح در شهری که هنوز هم مدیران آن از تعدد مراکز تصمیم گیری گلایه دارند تا چه اندازه قابل اجرا خواهد بود؟

پاسخ به این پرسش بر عهده کارشناسان و مدیرانی است که دستی در اجرای برنامه ها دارند. اگر حتی همین طرح را به عنوان جدی ترین گزینه برنامه ریزی برای حل معضل ترافیک در نظر بگیریم، باز هم نمی توان نسبت به تاخیر چندین ساله در زمینه ارائه آن سکوت کرد.

آیا باید منتظر بود تا اراک به طور کامل در بحث ترافیک قفل شود و آن گاه برای اجرای هر گونه طرح و برنامه ای اقدام کرد؟ این پرسشی است که مسئولان می توانند پاسخ مناسب را به آن ارائه دهند. 

‏هیچ نظری موجود نیست: