۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

در اثر تحریم ها و برای جلب خریداران نفت؛ایران تخفیف می دهد!


مطلب ویژه 

روزنامه «آسیا تایمز» در گزارشی به قلم «ریحانه مظاهری» از تخفیف 3 تا 7 دلاری به ازای هر بشکه از سوی ایران به خریداران نفت کشورمان خبر داده است. این روزنامه دلیل این کار را کم شدن خریدار نفت ایران و مشکلات مربوط به خرید از ایران دانسته است.

به نوشته این روزنامه خریداران عمده نفت ایران مانند هند ؛ چین و ژاپن اکنون به دنبال عرضه کننده دیگری مانند عربستان سعودی هستند.

آسیا تایمز می نویسد اگر چه رقمها مشخص نیستند اما به نظر می رسد این تخفیف به ازای هر بشکه 3 تا 7 دلار باشد که البته بستگی به قیمت بازار دارد. بر طبق گزارش بولتن وزارت نفت ایران خریداران انگشت شمار اروپایی به ازای هر بشکه 3 دلار کمتر از خریداران آسیایی می پردازند.

به گفته اکبر ترکان ؛ یکی از مقامات بلندپایه سابق وزارت نفت «نگرانی ما در حال حاضر فروش نفت است نه قیمت آن».

این در حالی است که تهران به شدت دنبال مشتریان جدید است. سفیر ایران در مینسک در اواسط ماه ژوئن گذشته گفت کشورش آماده فروش نفت به بلاروس است.

در همین حال محدودیتهای بانکی علیه سیستم مالی ایران باعث شده است تا به گفته معاون وزیر نفت قراردادهای فروش نفت ایران بدون افتتاح اعتبارات اسنادی اجرا شوند.بیمه های بین المللی از بیمه کردن محموله های نفتی ایران سر باز می زنند که این کار موجب افزایش قیمت محوله های نفتی ایران می شود.

به گفته یک منبع در وزارت نفت ایران «برخی اوقات حتی مشتریان قدیمی نفت ایران ترجیح می دهند با واسطه های تجاری نفت ایران را بخرند. آنها به طور تصادفی تانکرهای نفت را اجاره می کنند و محموله نفت را به صورت مخفیانه از ایران منتقل می کنند».

یکی از اعضای انجمن اقتصاد انرژی در ایران که نخواسته نامش فاش شود می گوید «کاملا روشن است. وقتی شرکتهای معتبر از خرید سرباز می زنند قطعا نفت به متشریان با اعتبار کمتر فروخته می شود.دولت توصیه کرده است تا برای فروش نفت در حداقل زمان از شرکتهای واسطه ی ایرانی استفاده شود».

این در حالی است که منبع داخل وزارت نفت ایران از کاهش تولید نفت ایران خبر داده است و این میزان را از ابتدای سال 2010 کمتر از 3.6 میلیون بشکه در روز اعلام می کند. با کم کردن 1.7 میلیون بشکه مصرف داخلی 1.9 میلیون بشکه در روز صادر می شود.

به نوشته آسیا تایمز حتی اگر این میزان طبق گفته مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران 3.9 میلیون بشکه در روز بدانیم میزان صادرات روزانه نفت ایران 300 هزار بشکه در روز کمتر از سال گذشته است. در سال 2009 این میزان 2.5 میلیون بشکه بود.


اختصاصی اراک؛شهر من
گزارش آسیا تایمز(+)

هیچ نظری موجود نیست: