۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

دست نیروگاه شازند را از گلوی اراک بردارید!


این روزها که رو به سردی می رویم و مصرف گاز منازل مسکونی بالا میرود مسئولان مربوطه سهمیه گاز صنایعی مانند نیروگاههای برق را کاهش داده و به شبکه مصرف خانگی پمپاژ می کنند.این کار موجب می شود که این صنایع برای ادامه کار نفت سیاه یا همان مازوت بسوزانند که بسیار آلاینده است.

در نزدیکی اراک نیروگاه حرارتی قرار دارد که مشمول کاهش سهمیه و مصرف نفت سیاه ؛مازوت می شود. این در حالی است که اراک سالهاست در فهرست شهرهای آلوده ایران قرار دارد و یکی از منابع اصلی آلایندگی هوای شهر عزیزمان همین نیروگاه است که اگرچه سهمش از دودی که روزانه اراکی ها استنشاق می کنند بسیار بالاست ولی به دلیل اینکه خارج از محدوده اراک واقع است هیچ سهمی از درآمدش را به اراک نمی فرستند.

وبلاگ «افق نو» که در همین باره مطلبی منتشر کرده است می نویسد «گفته می شود نیروگاه حتی در تابستان هم که مصرف گاز خانگی کمتر است از مازوت استفاده می کند و با کمبود گاز مواجه است!!!».

این وبلاگ با اشاره به مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مواردی که نیروگاه شازند نیز مشمول آن می شود را ذکر کرده و نوشته است «مشکل فعلی اجرا نشدن قسمت های مهمی از مصوبه طرح کاهش آلودگی اراک است که جزء بی توجهی به حقوق شهروندان تقریباْ تعبیر دیگری ندارد».

به نوشته افق نو «ماده 8 طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک مصوب هیئت وزیران در جلسه مورخ 11/6/1386 اذعان دارد که کلیه کارخانجات، کارگاهها، شهرکهای صنعتی و کوره‌های آجرپزی صنعتی مستقر در نقشه موضوع ماده یک، طبق ماده (20) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ـ مصوب 1374ـ مکلفند ظرف (3) سال نسبت به گازسوز نمودن فرآیندهای احتراقی واحد خود اقدام نمایند.که متاسفانه نه تنها نیروگاه شازند بلکه سایر کارخانجات و تاسیساتی که متهم به آلودگی هوای ارا ک هستند موضوع تکلیفی در این ماده را عملیاتی ننموده اند.

در ماده 9 مصوبه مذکور وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند، به منظور کاهش سطح آلودگی هوای شهر اراک، نسبت به تأمین گاز لازم جهت مصرف سالیانه نیروگاه شازند اراک اقدام نمایند. همچنین براساس الزامات و توافقات عمومی جلسه مورخ ۲۹/۱/۱۳۸۸ کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی که با حضور مسئولان کشوری و استان برگزار کرد وزارتین نفت و نیرو موظف گردیدند در تمامی ایام سال نسبت به تامین سوخت نیروگاه حرارتی شازند اراک از طریق گاز طبیعی اقدام نمایند.در صورت بروز شرایط اضطرار و یا حوادث غیر مترقبه و قطع گاز،در ایام محدود،وزارت نفت نسبت به تامین سوخت نیروگاه از طریق سوخت سبک اقدام نماید».

همچنین در ماده 13 طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک مصوب هیئت وزیران در جلسه مورخ 11/6/1386آمده که: سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مسکن و شهرسازی استان مرکزی مکلفند طی مدت پنج سال ، سالیانه دویست (200) هکتار از اراضی ملی و دولتی اطراف شهر اراک را با رعایت ضوابط و مقررات مربوط جهت ایجاد پارک جنگلی و کمربندی فضای سبز، در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان قرار داده تا پس از ایجاد، جهت نگهداری و بهره‌برداری در اختیار شهرداری اراک قرار گیرد.

به نظر می رسد این طرح از لحاظ مصوبات و جامعیت نقص قابل توجهی ندارد اما مسئله ی مهمتر همتی است که مسئولان مربوطه برای اجرای این طرح کامل باید از خود نشان دهند که البته مشکل اصلی شهر اراک همین عدم وجود اراده ی کافی در مسئولان شهرمان برای کاهش آلودگی هوای اراک است.

امید است با انعکاس وسیع مشکل آلایندگی این نیروگاه در رسانه های چاپی و مجازی اراک مسئولان مرتبط با آلودگی هوای این شهر همتی بیشتر از خود نشان دهند.


-اختصاصی اراک؛ کلانشهر من

۱ نظر:

پايگاه خبري تحليلي استان مركزي گفت...

موضوع ايجاد بخش قره كهريز به مركزيت روستاي بازنه چند ماهي است كه به يكي از مهمترين چالش هاي سردار احمدي بيغش نماينده شازند با مردم روستاي بازنه تبديل شده است. عصر روز گذشته كه گروهي مركب از بازوند معاون عمراني استانداري مركزي، احمدي بيغش و فرماندار شازند سر گرم انتخاب زمين در حومه بازنه براي ايجاد بخشداري بودند، مردم بازنه از اين موضوع آگاه شدند و خود را به آنها رساندند.

در اين ميان بين اهالي بازنه كه حدود ۸۰۰ نفر برآورد مي شدند با نماينده شازند جدل و جالش در گرفت و مردم با سردادن شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه و ...براحمدي اقدامات تنش زاي نماينده شازند را محكوم كردند. در همين حال خبرنگار نامه شازند با يك شاهد عيني رخداد ديروز بازنه گفتگويي انجام داده است كه در ادامه مطلب مي آيد....
منبع پايگاه خبري تحليلي استان مركزي