۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

نامه ی کارگران ایرالکو به مردم اراک / به كجا چنين شتابان


هفته نامه «عطر یاس»: شركت آلومينيوم ايران به عنوان راهبر و پرچم‌دار صنعت آلومينيوم كشور مي‌باشد و در اين راستا خدمات ارزنده‌اي به صنايع جانبي و زيردستي استان و كشور ارائه نموده و پرواضح است كه نقش ايرالكو در توسعه اقتصادي كشور و استان جايگاهي رفيع و غيرقابل انكار است.

شركت آلومينيوم ايران با صرف هزينه‌اي بالغ بر 300 ميليارد تومان در جهت حفظ و صيانت ازمحيط زيست و احترام به حقوق شهروندي‌‌،بزرگترين طرح زيست‌محيطي كشور مجهز به سيستم كنترل آلودگي با تكنولوژي 200 كيلوآمپر و مطابق با استانداردهاي بين‌المللي را در جوار كارخانه قديم احداث و راه‌اندازي نمود و گامي ديگر در جهت قطع يد بيگانگان و تامين نياز داخلي كشور و بومي‌سازي اين صنعت استراتژيك برداشت.



بر اساس گزارش سازمان محيط زيست 51 درصد از آلودگي شهر اراك،ناوگان شهري و تردد خودروهاي فرسوده مي‌باشد و مسئولان بلندپايه ي استان،ايرالكو را نهمين و بعضا دوازدهمين آلوده كننده محيط زيست معرفي مي نمايند به فرض محال اينكه ايرالكو در رتبه اول آلودگي است، سوال اينجاست آيا سازمان محترم محيط زيست هيچ گونه ثبات و شاخص اندازه گيري آلودگي را جهت شناسايي سهم ايرالكو از اين آلودگي مشخص نموده است؟

رجاء واثق داريم كه نه تنها متوليان زيست محيطي استان اين كار را انجام نداده اند بلكه امكانات و تجهيزات لازم براي اندازه گيري شاخص هاي فني آلودگي شهر را نيز در اختيار ندارند.بارها شاهد بوديم كه مديران ايرالكو در نامه اي خطاب به محيط زيست عنوان نمودند كه حاضرند كل هزينه پايش و مانيتورينگ شهر را بپردازند به شرط اينكه سهم آلودگي ايرالكو با بررسي دقيق كارشناسانه و علمي در اين آلودگي مشخص باشد پس چرا يكبار محيط زيست استان به خواسته و پيشنهاد ايرالكو جواب مثبت نداد؟

پرواضح است كه حجم گسترده تبليغات جهت‌دار به منظور فرافكني و ضعف در مجموعه تحت مديريت برخي ارگانها و شخصيت‌هاي استاني موجب شد تا متاسفانه ايرالكو از ساليان قبل در اذهان عمومي مردم شريف اراك نماد آلودگي لقب گرفته و معرفي مي‌شود.البته در اين ميان نبود اراده‌اي محكم و سازمان‌يافته در بين مديران پروازي و غيربومي ايرالكو در دفاع از حقوق حقه‌ي شركت در مظلوميت ايرالكو نقش داشته و ميدان را براي تاخت و تاز رسانه‌اي و سياسي برخي از ارگانها و شخصيت‌ها بازگذاشته است.

اراك با دارا بودن نيروهاي متخصص،موقعيت و شاهراه كشور،پتانسيل و ظرفيت‌هاي زيربنايي و قطب چهارم صنعت كشور بستر مناسبي براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي كلان خارجي و داخلي است كه يقينا وجود صنايع مادر از جمله ايرالكو در اين زمينه تاثيري ژرف بر پويايي و شكوفايي اقتصاد شهر و استان برجاي گذاشته است.اما عمق تاسف و حيرت جايي است كه برخي مديران بومي شهر به جاي بسترسازي براي جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در شهر اراك گوي سبقت را در تعطيلي ايرالكو از همديگر ربوده‌ اند و با توجه به شرايط و منافع خودشان در اظهارنظرشان دچار يك پارادوكس و تناقض‌گويي شده‌اند.

حال سوال تامل‌برانگيز اينجاست در مقطعي كه كشور عزيزمان از رشد نرخ بيكاري رنج مي‌برد و كاهش اين رشد از دغدغه‌هاي اساسي و مهم دولت‌مردان محسوب مي‌شود چگونه بحث تعطيلي خطوط توليد ايرالكو مطرح مي‌شود؟ و ما با كدامين ادله‌ي منطقي و استدلالي اينگونه مسائل را تحليل تفسير مي‌نماييم؟! در صورت تعطيلي خطوط توليد ايرالكو مسولين ومتوليان امر چه تدابيري براي برون‌ رفت و جلوگيري از بيكاري بيش از 4 هزار نفر از پرسنل شركت انديشيده ‌اند؟!

آن كساني كه با تشويش اذهان عمومي موجوديت كارخانه و تلاش شبانه روزي و طاقت‌ فرساي پرسنل زحمت كش ايرالكو را نشانه گرفته‌اند، بدانند كه كشورهاي حوزه خليج فارس در فكر گشايش و فتح درهاي بازار جهاني آلومينيوم هستند ولي ما هنوز با هياهوي آزار دهنده تبليغاتي و خط و ربط‌ هاي سياسي به دنبال ايجاد تنش و از بين بردن انگيزه يكديگر هستيم و اين در حالي ‌است كه اين كشورها در سال 51 كه ايرالكو 45 هزار تن آلومينيوم توليد مي‌نموده است با اين صنعت و تكنولوژي بيگانه بوده‌اند ولي اكنون ما فقط 7 دهم درصد از توليد جهاني اين فلز را به خود اختصاص داده‌ايم و اين سهم بسيار ناچيزي از توليد جهاني آلومينيوم است.

در سال 1383 كه 161 ديگ بدون احراز دلايل كارشناسي، از مدار توليد شركت خارج گرديد بالغ بر 20 ميليارد تومان ضرر و زيان متوجه ايرالكو گرديد و اين روند اگر ادامه پيدا كمد خاتمه‌ ي صنعت آلومينيوم در كشور آهسته و پيوسته رقم خواهد خورد.

آرزوي ما اين است كه بتوانيم موقعيت استراتژيك فلز آلومينيوم را به همه مسئولان اعلام كنيم به طوري كه همه بدانند توسعه صنعت آلومينيوم براي كشور يك انتخاب نيست بلكه يك نياز استراتژيك است.

بياييم همه با همدلي و اتحاد، به دور از هياهوي تبليغاتي و جناح‌بنديهاي سياسي از طرح موضوعات غيرواقعي كه تشويش اذهان عمومي را به همراه دارد بپرهيزيم و به خاطر مصالح و منافع كشور به اعتلاي صنعت استراتژيك آلومينيوم كه در عصر توسعه و پيشرفت آن قرار داريم همدل و همراه باشيم.

شوراي اسلامي كار ايرالكو

هیچ نظری موجود نیست: