۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

چه خبر از سد کمال صالح اراک؟!


از سال 72 مردم اراک چشم انتظارند تا روزی خبر آید که سد کمال صالح ساخته و افتتاح و مورد بهره برداری واقع شده است تا مشکل کم آبی شهرمان در درجه اول و حذف آلودگی آب اراک در درجه دوم رفع شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در سال 87 با تهیه گزارشی از عملیات اجرایی این سد نوشته است «اين طرح در سال 81 به تصويب دولت رسيد و با انجام مناقصه در شركت آب منطقه‌اي، "شركت پورنام" به عنوان پيمانكار طرح برنده مناقصه شد و عمليات مطالعه و اجراي طرح سد كمال صالح با اعتبار 257ميليارد ريال به صورت تامين15درصد هزينه سهم دولت واز منابع عمومي و 85درصد از طريق بانك‌ها به عنوان فاينانس داخلي پيش‌بيني شد.‌اين در شرايطي بود كه دو سال بحث اجراي عمليات طرح به دليل مشكل فاينانس به تعويق افتاد و در حد مطالعه باقي ماند. به همين دليل كارفرما (شركت آب منطقه‌اي) با برگزاري مناقصه دوم كه در آن تمام اعتبار از درآمدهاي دولت تامين مي‌شد شركت پيمانكار را انتخاب كرد.
اين بار هم شركت پورنام برنده مناقصه شد و طرح در سال 84 براي اجرا به استان مركزي انتقال داده شد. بر اساس ‌اين گزارش، ‌اين در حالي است كه از زمان تحويل طرح تاكنون به گفته مدير كل آب منطقه‌اي استان مركزي درصد پيشرفت در ساختمان سد 87درصد گزارش شده و در حالي كه 13درصد پيشرفت فيزيكي براي اتمام طرح ساخت سد باقي‌مانده به رغم وعده‌هاي دو ساله مسوولان در خصوص آبگيري تا آذرماه، اجراي‌اين طرح بزرگ و ملي به دليل مطالبات بيش از 12ميليارد توماني پيمانكار از 5 دي‌ماه عملا خوابيده و متوقف شده است.
اين در حالي است كه آمار جمعيتي شهر اراك به دليل صنعتي بودن و مهاجرپذيري هر ساله رو به افزايش است و تامين آب شرب ساكنان ‌اين شهر با چاه‌هاي موجود پاسخگوي نياز آنان نيست».

این در حالی است که خبرگزاری فارس در گزارشی به تاریخ 19 اردیبهشت 88 از شکسته شدن «طلسم آبگيري سد كمال صالح» خبر داده بود و نوشت «با حضور معاون وزير نيرو در آمور آب و فاضلاب، استاندار مركزي و جمعي از مديران دستگاه‌هاي اجرايي استان مركزي ظهر امروز سد مخزني كمال صالح در شهرستان شازند آبگيري شد».

به نوشته فارس به نقل از معاون وزیر نیرو با پيگيري شخص رئيس جمهور تمام اعتبارات مربوط به سد كمال صالح در شازند به صورت 100 درصد اختصاص يافته است كه اين ميزان تخصيص بودجه براي چنين طرحي نشان از توجه بالاي دولت در تكميل و تسريع در بهره‌برداري از آن است.
عطارزاده اضافه كرد: با وجود همه فشارها براي سرعت دادن به احداث و تكميل اين پروژه، از نظر ساختمان فني و كيفيت در اجرا‌، با بررسي‌هاي صورت گرفته مشكلي ديده نشده و نحوه اجراي سد كمال صالح از وضعيت مناسبي برخوردار است.

«مرکزی دیلی» نیز در شهریور امسال به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی خبر از اتصال خروجی تصفیه‌خانه سدکمال صالح به خط اراک داده بود. به نوشته این وب سایت « این اقدام به منظور انجام اقدامات مورد نیاز برای امکان انتقال آب سد کمال صالح به شبکه توزیع آب شهر اراک صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: با این اقدام هنگام آغاز بهره‌برداری از طرح آبرسانی از سد کمال صالح در مرحله اول، امکان انتقال آب به مخازن ۱۲ هزار متر مکعبی فلزی و ۵ هزار متر مکعبی بتونی ذخیره آب منطقه مودر شهر اراک مهیا خواهد شد.
مدیر امور آب و فاضلاب اراک ادامه داد: با اتصال خروجی تصفیه‌خانه آب به خط ۵۰۰ میلی‌متری موجود در منطقه جنوب غربی اراک در آینده‌ای نزدیک امکان انتقال آب سد کمال صالح به مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی کوی رضوی نیز امکان‌پذیر خواهد شد و با ادامه عملیات اجرایی بهره‌برداری از سد کمال صالح با اجرای خط انتقال ۵۰۰ میلی‌متر به طور حدوداً یک هزار متر امکان انتقال آب این سد به مخزن پنج هزار متر مکعبی سردشت نیز فراهم می‌شود و ساکنان مناطق کوی امام علی (ع) از شهر اراک و مناطق شهر کرهرود نیز از آب سد کمال صالح بهره‌مند خواهند شد».

اما به نظر می رسد وعده و وعیدهای مسئولان مرتبط با این طرح هنوز جنبه ی عملی به خود نگرفته است و حالا حالا ها مردم اراک باید مزه ی آب آلوده به نیترات را بچشند آن هم در زمانی که تابستانها همین آب نیز به دستشان نمی رسد!.

البته با توجه به نزدیک بودن سفر هئیت دولت به استان احتمال دارد که مسئولان افتتاح این طرح را تا سفر دولت به اراک به تاخیر انداخته باشند که اگر چنین کاری صورت گرفته باشد اقدامی نابخشودنی در حق مردم این شهر صورت گرفته است.


-اختصاصی اراک؛ کلانشهر من 

منابع :
روزنامه دنیای اقتصاد - 24 دی 87
خبرگزاری فارس - 19 اردیبهشت 88
وبلاگ «حوضه سد کمال صالح» شهریور ماه 89 

هیچ نظری موجود نیست: