۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

مردم اراک هوای آلوده را با چه منطقی تحمل کردند؟


«افق نو»: حمید رضا جلالوندی مدیر کل پیشین حفاظت محيط زيست استان مرکزي چند وقت پیش در گفتگو با خبرنگار ايرنا اعلام کرد در سال 1388 هواي شهر نيم ميليون نفري اراک ،38روز در شرايط ناسالم قرار گرفت و مردم اين شهر به سختي نفس کشيدند.

بر اساس آمار تحليلي مرکز پايش و سنجش آلودگي هواي اراک ، هواي اين شهر در 38روز از سال 88 در شرايط ناسالم قرار داشته در حالي که طبق استاندارد جهاني حتي يک روز هواي ناسالم در سال نيز براي سلامتي خطرافرين است.

در نمونه گيري هاي مستمر 15دقيقه يکبار توسط شش ايستگاه سنجش الودگي در مناطق مختلف اراک ، هواي اين شهر در 89درصد از روزها ي سال 88 در حد مجاز بوده ولي 10درصد از روزها در شرايط ناسالم و يک درصد از روزها وضعيت بحراني داشته است.

اما چهارشنبه گذشته در حالی که تهران روزهای سختی را پشت سر گذاشت در اراک علی رغم آلودگی هوا که با چشم غیر مسلح!!! هم قابل روئیت بود هیچ هشداری به مردم داده نشد.

جالب تر اینکه وبلاگ «ملک اراک»گزارش داد: میزان ذرات معلق در هوای اراک امروز به 2 برابر حد مجاز رسید.پدیده وارونگی هوا باعث شده تا ذرات معلق در هوا در سطح شهر باقی مانده و طبق نتایج ایستگاه پایش هوا ، میزان این ذرات در هوای اراک به 2 برابر حد مجاز برسد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : ذرات معلق در هوا دیروز به بیشترین حد خود و معادل سه برابر حد مجاز رسید که امروز با کاهش پدیده وارونگی از این میزان کاسته شده است.

انصاری از مردم به خصوص سالمندان و افراد دارای بیماریهای خاص خواست تا بهبود کیفیت هوا از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

معنی و مفهوم «ذرات معلق در هوا دیروز به بیشترین حد خود و معادل سه برابر حد مجاز رسید » چیست؟ قضاوت با شما.

اراک با این وضعیت میتواند به کلانشهری برسد؟

گاهی اوقات دلم برای مردم این خطه می سوزد که تحمل هوای آلوده سه برابر حد مجاز را با چه منطقی باید تحمل کنند خوش به حال مردم تهران که آلودگی هوا برای مسئولینش و یا به عبارت دیگر سلامتی ولی نعمتان برایشان مهم است.


در همین زمینه

هیچ نظری موجود نیست: