۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

وعده های پارکینگی ، شهر بدون پارکینگ!


هفته نامه «صبوح»: تردد دهها هزار خودرو در سطح شهر اراک و ازدحام بیش از حد در مرکز شهر کلاف سردرگمی  از ترافیک و شلوغی را ایجاد کرده است که در برخی از ساعات روز غیرقابل تحمل شده و علاوه بر آن پیامد های این ازدحام مشکلات عدیده ای را برای ساکنان شهر فراهم آورده است.

در کنار عواملی چون کم عرضی بودن معابر، بی نظمی و افزایش روز افزون تعداد خودروهاو نبود فضای پارکینگ در هسته مرکزی  شهر از  عوامل اصلی افزایش اصلی  ترافیک و سردرگمی مردم در این منطقه است . در این حال طی چند سال گذشته فقط وعده های احداث پارکینگ طبقاتی از سوی مسئولین امر شنیده شده و تا به امروز حتی یک متر مربع فضای پارکینگ طبقاتی نیز آماده بهره برداری نشده است این در حالی است که با توجه به تردد نزدیک به یکصد هزار خودرو در سطح شهر اراک و انبوه خودروهای عبوری حداقل نیاز هسته مرکزی شهر ۱۰ هزارواحد و توقفگاه طبقاتی است تا بخشی از ترافیک شهر برطرف شود.

از سوی دیگرنبود  پارکینگ موجب شده است علاوه بر سرگردانی خودرو هایی که به دنبال فضایی برای توقف هستند و خود به خود بر میزان ترافیک می افزایند دو خط عبوری از خیابانهای هسته مرکزی شهر که چندان عرض مناسبی هم ندارند بعلاوه تمام کوچه ها و معابر فرعی توسط خودروها پارک شده اشغال شود و همین امر مرکز شهر را به یک پارکینگ بزرگ با بافتی در هم تنیده و گنگ تبدیل کرده است .

تک هسته ای بودن شهر و استقرار قریب به اتفاق مراکز تجاری ، بازار ، شعبات اصلی بانک ها ، ایستگاه مبدآخطوط اتوبوسرانی و تاکسی رانی و… هجوم به هسته مرکزی را اجتناب ناپذیر می نمایاند و نبود امکانات حداقلی ، کم عرض بودن معابر و فقدان فضای توقفگاهی و پارکینگ،  بی نظمی ، قانون گریزی و تخلفات رانندگی را نیز اجتناب ناپذیر کرده است.

اگر مثلث ترافیکی را شامل سه ضلع مقررات و قوانین ، مهندسی معابر و فرهنگ ترافیکی بدانیم بدون تردید ۵۰ درصد از مسائل ایجاد کننده ترافیک را فرهنگ رانندگی مردم تشکیل می دهدکه با توجه به وضعیت پیش گفته رعایت حقوق شهروندی از سوی رانندگان و قانون پذیری آنان زیر علامت سوال قرار دارد و از سوی دیگر مهندسی ترافیک نیز در هسته مرکزی شهر فاقد حداقل استاندارهای لازم است.


در همین زمینه

هیچ نظری موجود نیست: