۱۳۸۸ اسفند ۲۸, جمعه

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک پذیرای گردشگران نوروزی

ایرنا: اراک - منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک که از زيستگاههاي کم نظير و جاذبه هاي طبيعي بکر استان مرکزي است ، در ايام نوروز امسال پذيران گردشگران داخلي و خارجي مي باشد.    

اين منطقه حفاظت شده که با مساحت 81هزار و 125هکتار در حدفاصل شهرستان هاي اراک، خمين، محلات و دليجان واقع شده با اکولوژيک و ارزشهاي بي نظير اکوسيستمي نام خود را از کوه هفتاد قله واقع در اين منطقه با ارتفاع دو هزار 686متر برگرفته است.

مجموعه اي از اين کارکردهاي اکولوژيکي در بخش کوهستاني و دشتي نمايان است و ارتفاعات و دره هاي هفتاد قله، برزرد، لته در، قنقال، سراب ازنا، برآفتاب کارچان، دم شير و برف شاه از نقاط زيستگاهي حيات وحش در اين منطقه حفاظت شده به شمار مي ايد.

جاذبه هاي طبيعي و زيبايي هاي سحرانگيز اين منطقه که داراي چشم اندازهاي زيبا، تنوع و شگفتي جوامع گياهي و جانوري بستري از يک موزه خداداد طبيعي که هر بيننده اي را به تحسين و شکر وامي دارد.

اين منطقه مأمن و پناهگاه امن انواع گوناگون پستانداران، پرندگان و خزندگان به ويژه پستانداران بزرگ علفخوار نظير کل، بز، قوچ و ميش است که هر ساله پذيراي گروهها و افراد متنوعي از علاقه مندان، ‌محققين و دانش پژوهان رشته هاي مختلف منابع طبيعي، محيط زيست، کشاورزي، علوم زمين و علوم جانوري، کوهنوردان و تشکل هاي زيست محيطي و مردمي درفصول مختلف سال به ويژه بهار و تابستان است ... (برای خواندن ادامه مطلب بر روی گزینه زیر کلیک کنید)

در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک چندين منبع ابي نظير چشمه هاي چکاب، سيبک ، کاساب،گله، بزخوني، قياس، غلغله، آبدر، ازنا، خشکه در و ادريس وجود دارد که ابشخوري مطمئن براي پرندگان و پستانداران منطقه محسوب مي شود.

اين منطقه به خاطر شرايط خاص جغرافيايي ، پوشش گياهي و وفور جانوران وحشي در دوران هاي مختلف تاريخي به عنوان يکي از تفريگاههاي مهم محسوب مي شده و در دوران قاجاريه از شکارگاههاي اصلي شاهان بوده است.

62کتيبه و صخره نوشته به جاي مانده بر دره چکاب منطقه هفتاد قله همگي متوني از سرسبزي منطقه و داستان شکار شاهان را فرارو مي نهد.

تاريخ حک شده در برخي از اين کتيبه هاي سنگي به 400سال قبل مي رسد و يکي از اين صخره نوشته ها مربوط به شکار ناصر الدوله قاجار حاکم منطقه در سال 1294هجري قمري است که به معرفي هفتاد قله و وصف شکاردر آن پرداخته است.

ناصرالدين شاه قاجار در کتاب تاريخ سرگذشت مسعدي منطقه هفتاد قله اراک را اول نمره شکارگاههاي دنيا معرفي کرده و داستان شکار يک هفتگي خود در لته در و انجدان اراک را با اب و تاب فراواني بيان کرده است.

دره چکاب واقع در منطقه هفتاد قله اراک از تفرجگاههاي پرطرفدار طبيعي است که بين دو کوه برزرد و هفتاد قله واقع شده است.
در انتخاي دره چکاب درختان کهنسال ، آب روان چشمه و هواي دلپذير وجود دارد از کتيبه هاي حک شده بر دل صخره ها پيداست که اين مکان از ديرباز براي تفرج طرفداران زيادي داشته است.
دره لته در هفتاد قله با چشم اندازهاي زيبا و چشمه و ابشخور و هواي خنک از زيستگاههاي ارزشمند در هفتاد قله محسوب مي شود.

در بررسي هاي به عمل آمده در دوره رويش، بيش از 205گونه از گياهان نهاندانه در منطقه هفتاد قله اراک شناسايي شده که اين گونه ها به 153جنس از 41خانواده تعلق دارند و بيشترين تنوع گونه اي به ترتيب در خانواده کاسني، نعناع، شب بو، گندميان، چتريان، پروانه آسا، ميخک، گاوزبان، لاله، ميمون و آلاله است.

گروهي از گياهان منطقه حفاظت شده هفتاد قله دارويي است و از مهم ترين ان ها مي توان به شيرين بيان، سوسن بر، کاکوتي، مريم نخودي، شرير، شاه تره، ريواس، منداب، شکرتيغال، درمنه صخره اي، آلاله، بومادران، خاکشير، خوشک، چتر گندمي، چشم خروس، ازمک و دانه ريز اشاره کرد.

در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک جانوران بي مهره، بندپا ئ حشرات متعددي زيست مي کنند و اين زيستگاه خانه امن گونه هاي عقرب ، رطيل و عنکبوتيان است.
تعداد قابل ملاحظه اي از گونه هاي حشرات راست بال، سخت بال ، پروانه ها، زنبور ، دوبالان و طيف وسيعي از ماهيان، دوزيستان، خزندگان ، چرندگان و پستانداران نيز در اين منطقه زيست مي کنند.

راسته سوسمارها، لاکپشت ها خانواده لاسرتاها انواع مارها و افعي ها نيز ساکن اين منطقه حفاظت شده هستند.
از 502گونه پرنده شناسايي شده در گشور 71گونه از 26خانواده در منطقه حفاظت شده هفتاد قله وجود دارد که از نظر تعداد گونه 5/14درصد از نظر خانواده 5/34درصد پرندگان ايران را شامل مي شود.

62درصد پرندگان موجود درمنطقه هفتاد قله مهاجر و مابقي بومي منطقه هستند و از بين پرندگان شکارگر موجود در منطقه مي توان به گونه عقاب طلايي، دليجه، سارگپه ، شاهين، هما، لي و سنقر گندکي اشاره داشت.

بز و کل ، آهو ، گراز قوچ و ميش از جمله پستانداران موجود در منطقه هفتاد قله است که وفور جمعيتي ان ها همواره در دوران مختلف تاريخ وجود داشته است.
متاسفانه طي چند دهه اخير به خاطر گسترش زندگي ماشيني ، قطع مسير ارتباطي زيستگاهي و آلايندهاي متعدد جمعيت برخي گونه هاي باارزش نظير اهو در هفتاد قله اراک رو به کاهش گذاشته است.

محدوده امن شمالي منطقه هفتاد قله استان مرکزي با وسعت 9هزار هکتار و منطقه امن جنوبي به وسعت هفت هزار هکتار در اين منطقه با مديريت اداره کل حفاظت محيط زيست ايجاد شده و در ان از گونه هاي گياهي و جانوري حفات مي شود.

شکار ورزشي شکلي از اکوتوريسم و يکي از اهداف اوليه مديريت منطقه حفاظت شده هفتاد قله به شمار مي رود در چند سال اخير براساس ضوابط و با صدور پروانه ويژه شکار در اين منطقه صورت مي گيرد که در طي همين سالها دهها شکارچي از کشورهاي مختلف جهان از جمله اسپانيا، چک، قطر، ترکيه، برزيل، ايتاليا و... از طريق آژانسهاي توريستي از اين منطقه بازديد و نسبت به شکار مورد علاقه خود برابر مقررات اقدامشده است.

همچنين با توجه به ظرفيت و توان اکولوژيکي بالاي منطقه هفتاد قله چنانچه در آن سرمايه گذاريهاي لازم صورت پذيرد و نيروي انساني و امکانات در جهت حفاظت بيشتر تأمين شودبستر جذب گردشگران داخلي و خارجي در هفتاد قله فراهم است و مي تواند از لحاظ فرهنگي، اقتصادي،‌ اجتماعي نقش ارزنده و بسيار مؤثري در اين منطقه ايفا کند.
راه هاي دسترسي به نطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک از شهرستان دليجان، شرق جاده دليجان ـ اصفهان ، جاده اصلي قم اراک - روستاي ابراهيم آباد و روستاي شهسواران و از استان اصفهان ، شهرستان ميمه، روستاي موته مي باشد.

معاون محيط زيست طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست استان مرکزي گفت: محيط بانان هفتاد قله اراک در پايگاه هفتاد قله واقع در مسير اصلي دسترسي (روستاي ابراهيم آباد) براي راهنمايي طبيعت گردان نوروزي آمادگي دارند.

وي گفت: گردشگران نوروزي با مراجعه به اين پاسگاه مي توانند در ايام تعطيلات نوروزي از زيبايي هاي بکر اين منطقه لذت ببرند.

وي ، از گردشگران نوروزي درخواست کرد حفاظت و جلوگيري از تخريب منابع طبيعي را در بازديد هاي نوروزي اين متطقه حفاظت شده مدنظر داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: