۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

انتقاد محیط زیست از عدم توجه جدی به آلودگی هوای اراک


اراک آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از نیروگاه حرارتی شازند و کارخانه آلومینیوم به عنوان اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوای استان نام برد.

حمیدرضا جلالوندی در کارگاه آموزشی خبرنگاران پیرامون محیط زیست، با اشاره به اینکه آلاینده‌ترین واحد تولیدی استان، نیروگاه حرارتی شازند است، اظهار کرد: متاسفانه علی رغم پی‌گیری‌های به عمل آمده هم اینک 55 درصد سوخت این نیروگاه از گاز طبیعی و 45 درصد مابقی آن از سوخت مازوت است که تهدیدی جدی برای سلامتی انسان و محیط زیست محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که متاسفانه مسوولان نیروگاه حرارتی شازند در راستای حل معضل محیط زیست، تنها وقت گذرانی می‌کنند، هشدار داد: از آنجا که استان مرکزی در دل خود صنایع متعددی را جای داده است، درصد آلودگی تولیدی توسط نیروگاه از باقی صنایع بیش‌تر است و درصورتی که چاره اندیشی‌های لازم برای مقابله با این تهدید جدی صورت نپذیرد، شاهد افزایش بی‌رویه آلودگی هوای شهر اراک خواهیم بود.

جلالوندی تعداد صنایع موجود در استان را دوهزار و 511 واحد صنعتی دانست و گفت: از این تعداد 70 واحد آلاینده صنعتی در استان وجود دارد که از این بین 10 واحد بیش از بقیه به آلودگی هوای شهر اراک دامن زده اند که درصورت جدی نگرفتن آن، شاهد وجود خطرات جدی برای سلامتی افراد و محیط زیست استان خواهیم بود.

وی با اشاره به پرونده آلومینیوم و نیروگاه حرارتی در محیط زیست استان تصریح کرد: این دو پرونده در محیط زیست به طاعون و هیولا تبدیل شده است.

جلالوندی بیشترین میزان پایش زیست محیطی را در سال گذشته مربوط به استان مرکزی دانست و افزود: متاسفانه علی‌رغم وجود این آمارهای نامطلوب، همیشه اعتبار در نظر گرفته شده برای محیط زیست استان مرکزی به حد کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه اراک جزء 8 شهر آلوده کشور است، گفت: مقابله با آلودگی محیط زیست استان مرکزی را باید خطری جدی تلقی کرد چراکه در صورت کم اهمیت جلوه دادن این مهم در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات زیست محیطی فراوانی روبرو خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، فرزانه مجیدی کارشناس مسوول محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: کاهش منابع طبیعی، انرژی آب شیرین، تنوع زیستی، تخریب چشم اندازهای طبیعی و تخریب محیط زیست، از جمله پیامدهای ناگوار افزایش جمعیت است که متاسفانه علی رغم اثبات این موارد، همواره زاد و ولدها به عنوان یک مشکل اساسی و تهدیدآمیز برای محیط زیست مطرح است.

وی با اشاره به پیامدهای مصرف انرژی گفت: افزایش گازهای گلخانه‌ای، ذوب یخچال‌های طبیعی و تغییرات اقلیمی از جمله اساسی‌ترین پیامدهای مصرف انرژی در جوامع است.

مجیدی فقر را یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب محیط زیست دانست و تصریح کرد: از آنجا که در تخریب محیط زیست، عوامل متعددی تاثیر گذارند، متاسفانه فقر و نبود امکانات رفاهی کامل می‌تواند زمینه ساز مشکلات عدیده‌ای برای محیط زیست باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 هزار خودرو و بیش از 300 هزار دودکش در شهر اراک به آلودگی هوا دامن می‌زندد، گفت: بر خلاف تصور عده‌ای از مردم که فکر می‌کنند دودی که توسط اتومبیل‌ها و دودکش‌های خانگی تولید می‌شود در مقابل آلودگی کارخانه‌ها آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند سهم عمده‌ای در آلودگی هوا داشته باشد، درصد زیادی از آلودگی موجود در هوای اراک ناشی از این همین موارد به ظاهرا ساده است.

مجیدی در خصوص پسماندها تصریح کرد: پسماند به مواد جامد، مایع و گازی گفته می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان است از اینرو آن‌ها را می‌توان به پسماندهای عادی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و ویژه یا خطرناک تقسیم بندی کرد.

وی مباحث مربوط به مدیریت مواد زائد را مربوط به اوایل قرن 20 دانست و افزود: به دنبال افزایش بی‌رویه جمعیت جهان، بشر امروزی به فکری راهی برای مدیریت این مواد زائد افتاد چراکه در جهان سالانه 400 میلیون تن پسماند ویژه صنعتی و 1600 میلیون تن پسماند شهری و خانگی در حال تولید است که این خود تهدیدی بزرگ برای محیط زیست محسوب می‌شود.

مجیدی در خصوص تولید پسماند در اراک اظهار کرد: روزانه 450 تن پسماند در شهر اراک تولید می‌شود و این در حالی است که حدود نیمی از این مواد زائد تصفه پذیر یعنی همان باقیمانده مواد غذایی است که با مصرف بهینه می‌توانیم این رقم را به نصف تقلیل دهیم.

وی با اشاره به بازیافت اصولی زباله‌ها تصریح کرد: بازیافت اصولی زباله‌ها بهترین راهکار قابل ارائه در بخش مدیریت بازیافت زباله است که در صورت اتخاذ راهی درست و علمی می‌توانیم تا حدودی مشکلات موجود را بهبود بخشیم.

کارشناس مسول محیط زیست استان در پایان خاطر نشان کرد: جلوگیری از تخریب لایه ازن از بزرگترین مبارزه های رو در روی محیط زیست برای حفظ زمین است چراکه تنوع زیستی با استفاده بیش از حد از آفت کش‌ها ومواد شیمیایی، تهدید می‌شود. 

هیچ نظری موجود نیست: