۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

کسب مدال طلای مسابقات اختراعات ژنو توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اراک


خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک از کسب نشان طلای مسابقات بین المللی اختراعات ژنو سوئیس توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، عباس ملک حسینی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افرود: در سی و هشتمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو که با حضور 45 تیم از کشورهای ایران، سوئیس، فرانسه، آلمان، انگلیس، رومانی، چین، کره شمالی، مالزی، عربستان، مجارستان و کویت در محل نمایشگاه های بین المللی شهر ژنو در سوئیس برگزارشد دانشجویان این دانشگاه مدال طلای اختراعات این دوره از رقابت ها را به خود اختصاص دادند ...

خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک از کسب نشان طلای مسابقات بین المللی اختراعات ژنو سوئیس توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، عباس ملک حسینی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افرود: در سی و هشتمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو که با حضور 45 تیم از کشورهای ایران، سوئیس، فرانسه، آلمان، انگلیس، رومانی، چین، کره شمالی، مالزی، عربستان، مجارستان و کویت در محل نمایشگاه های بین المللی شهر ژنو در سوئیس برگزارشد دانشجویان این دانشگاه مدال طلای اختراعات این دوره از رقابت ها را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: در این دوره از مسابقات که در آن هزار اختراع توسط تیم های شرکت کننده ارائه شده بود، تیم مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی اراک ضمن شرکت در این دوره از مسابقات، با ارائه اختراع خود تحت عنوان آجر فوق سبک پلیمری، موفق به کسب مدال طلای سی و هشتمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو سوئیس شدند.

عضو تیم مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی اراک نیز در خصوص طراحی و ساخت آجر فوق سبک پلیمری به خبرنگاران گفت: ساخت این محصول با استفاده از تکنولوژی پیشرفته از طریق اختلاط و پخت مواد اولیه با عنوان سبک دانه های طبیعی و بومی، آهک، سیمان و مواد افزودنی خاص و آب انجام می گیرد.

ایمان بوالحسنی عمده خواص آجر فوق سبک پلیمری را وزن مخصوص آن که هر متر مکعب حدود 480 تا 500 کیلوگرم می باشد و مقاومت فشاری آجر فوق سبک،70 تا 75 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع با امکان افزایش آن بر حسب نیاز مصرف کننده است.

وی تصریح کرد: کار کردن با آجر فوق سبک پلیمری بسیار آسان است؛ زیرا قابلیت ایجاد زاویه های 90 را به علت دارا بودن ویژگی های متقارن هندسی دارد. علاوه بر این آجر فوق سبک پلیمری در مقابل آتش بسیار مقاوم بوده و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارا می باشد.

دانشجو و مخترع جوان دانشگاه آزاد اسلامی اراک اظهار داشت: با توجه به آیین نامه جدید محاسبه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله، بکارگیری مصالح سبک وزن، راه حل مناسب و با صرفه در جهت افزایش ایمنی ساختمان می باشد.
بوالحسنی با اشاره به این که همه آجرها با توجه به درجات مختلف متخلل‌ می شوند گفت: تخلخل از خشک‌شدن و پخت متعاقب آجر منشا می‌گیرد. بدین ترتیب که رطوبت موجود در ملات خارج شده و در جای خود فضاهای خالی بجای می‌گذارد؛ اگر افزودنی‌ هایی به مواد اولیه اضافه شود، حجم فضاهای خالی را می‌توان به طریق کنترل شده‌ای افزایش داد که با افزایش حجم، فضاهای خالی وزن آجر کم می‌شود. این امر خواص مشخصی از جمله افزایش مقاومت حرارتی در محصول نهایی پدید می ‌آورد.

وی مزایای فنی این طرح را سبکی وزن، عایق در برابر حرارت، عایق در برابر برودت، عایق در برابر صدا، استحکام و پایداری در مقابل زلزله، آتش سوزی و بسیاری مزایای دیگر را از محاسن آجر فوق سبک پلیمری نسبت به سایر مصالح قدیمی نظیر آجر های معمولی و آجر های سفال می باشد، عنوان داشت.

بوالحسنی، مخترع جوان دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اظهار داشت: با توجه به ابعاد و سبکی و راحتی نصب آجر سبک مسلح در همه ضخامت ها، سرعت اجرای آجر فوق سبک پلیمری نسبت به سایر مصالح به 3 برابر بالغ می گردد که این امر از مزایای اجرائی این طرح می باشد.

وی در ادامه گفت: همچنین پروژه های ساختمانی با استفاده از آجر فوق سبک پلیمری با در نظر گرفتن سرعت اجرا به دستمزد کمتری احتیاج دارد و همچنین استفاده از آجر فوق سبک پلیمری به سبب عدم استفاده از ملات و نیز کاهش بارهای وارده به سازه، به دلیل وزن کم دیوار ها که موجب کاهش ابعاد سازه می شود و صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می گردد، صرفه ‌جویی در مصرف خاک رس که ماده ‌ای تجدید ناپذیر بوده و دارای ارزش اقتصادی زیاد است واین امر موجب صرفه جویی در ذخائر معدنی شده و به حفظ محیط زیست نیر کمک می‌کند، از جمله مزایای اقتصادی طراحی و ساخت آجر فوق سبک پلیمری دانست.

وی گفت: به علاوه در مقایسه مصالح سنتی و آجر فوق سبک پلیمری، سرعت زیاد آجر چینی با آجر فوق سبک پلیمری، سرعت زیاد کارهای تأسیساتی، کاهش مقاطع ساختمانی به هنگام محاسبه و صرفه جویی قابل ملاحظه در سازه های فلزی و بتنی، به علاوه استفاده از آجر فوق سبک پلیمری موجب صرفه جویی چشمگیری در انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان بعد از احداث می شود. همچنین ضایعات آجر فوق سبک پلیمری به طور کل  به عنوان پوکه مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که ضایعات زیاد آجرهای معمولی عملا بلا استفاده می ماند، نیز قابل توجه می باشد.

اعضای تیم مخترعین دانشگاه آزاد اسلامی اراک شامل ایمان بوالحسنی، علیرضا مجتهد سلیمانی، سحر مکاری و داود بهشتی زاده است.

۱ نظر:

farrokh.civil.a گفت...

این اختراع را بنده به ثبت رسانده ام و شکایت خواهم کردfarrokh.civil.a@gmail.com